Gran Noir - Electronic Eyes (Ambulance Recordings // Lakedrive Records)

Erik Vandamme    29 augustus 2017

Zwitserland heeft veel meer te bieden dan mooie Berglandschappen, waar je wonderbaarlijke wandelingen kan maken doorheen de immense natuur. Gran Noir is een Zwitserse/Duitse band die is ontstaan medio 2011. De band brengt een mengelmoes van Stoner, 'Gloomy' alternatieve muziek, punk rock en aanverwante. Ze goten dit reeds in een aanstekelijke plaat, die op heel wat bijval kon rekenen. Via Ambulance Recordings/Lakdrive Records brengt Gran Noir op 1 september hun nieuwste schijf op de markt. Electronic Eyes. We namen deze schijf onder de loep, en voelden een warme gloed over ons neerdalen. Telkens opnieuw

Universe Next Door, Lost at home, Aerial View. Het zijn allen songs waarbij die voornoemde aanstekelijkheid stevig overeind blijft staan. Elk van de songs blijven bovendien ergens aan de ribben kleven, zetten aan tot dansen en voor je het weet zit je gewoon die songs mee te brullen. Waaruit we alvast kunnen besluiten. Dat Electronic Eyes een enorm toegankelijke plaat is geworden, naar een heel ruim publiek van Alternatieve rockmuziek liefhebbers toe.

Bovendien blijken elk van de bandleden klasse muzikanten te zijn, die op technisch enorm hoogstaande wijze hun instrument bespelen. Zo waren we onder de indruk van de lekker loos gaande gitaar riffs, verdovende drumsalvo's en die warmhartige vocale aankleding. Hoewel songs als Innocent, Walking Dead een zekere weemoedigheid uitstralen. Is het echter niet zo dat Gran Noir met hun muziek de depressieve of donkere kant uitgaat. Ondanks de sombere Alternatieve muziek die deze heren aanbieden, voel je telkens opnieuw de zon schijnen achter de wolken.

Meer nog, die weemoedigheid heeft eerder een positieve dan negatieve uitwerking op ons hart en gehoor. Want ja, met heel beklijvende songs als A Thousand Birds en het heel breekbare Oaxaca worden wel degelijk gevoelige snaren geraakt, tot harten gebroken. Maar alles blijft dus hangen binnen een positieve sfeer. Die eerder je een glimlach op de lippen bezorgt, dan je onderdompelen in donkere gedachten. Bovendien zit er enorm veel variatie in elk van die songs, waardoor je eveneens niet het gevoel krijgt dat alles teveel dezelfde lijn uitgaat.

Gran Noir brengt met Electronic Eyes een sombere, weemoedige tot aanstekelijke plaat uit. Waarbij harten diep worden geraakt, maar je telkens ook een boodschap van vreugde en hoop voorgeschoteld krijgt. Gran Noir blijkt bovendien een band bestaande uit klasse artiesten en vocalist, die heel goed weten hoe ze een gevoelige snaar kunnen raken. De aanstekelijke aanpak, up tempo songs combineren met hartverscheurend parels. Zorgt ervoor dat de aandacht daardoor scherp wordt gehouden. Bovendien is dit een best toegankelijke plaat geworden, waarbij een ruim publiek aan alternatieve rock liefhebbers over de streep zou moeten worden getrokken. Wij genoten alvast met volle teugen van deze zonnige schijf, die het beste in ons naar boven brengt. Eerlijk is eerlijk. Het gebeurt niet elke dag dat platen die de gezapige weg opgaan, ook ons hart diep raken. Zodat je bij de eerste luisterbeurt al direct overslag gaat. En bij een tweede tot derde beurt die songs lekker meezingt, tot de buren bellen. Is onze eindconclusie.

1. Universe Next Door
  2. Lost At Home
  3. Aerial View