We Stood Like Kings ~ USA 1982

Tom V    24 augustus 2017

Het Brusselste kwartet We Stood Like Kings is niet vies van het experimentele. Eerder al brachten ze werk uit voor films als Berlin en A Sixth Part of the World. Binnenkort mogen we hen muzikale expertise aanhoren die opgedragen werd naar de cultfilm Koyaanisqatsi . Door aan dit project deel te nemen positioneren ze zichzelf naar een nieuw niveau. We moeten daar trouwens ook eerlijk over zijn, echt fan van film soundtracks zijn we niet zo omdat ze ons niet naar andere dimensies kunnen tillen. We hopen dat deze band dit wel kan …

Koyaanisqatsi is van opbouw een trilogie versie. We mogen deze dan ook aanschouwen als de eerste in de qatsi-trilogie. Na de release van de documentaire in 1982 volgde er nog één in 1988 en de laatste in 2002. Koyaanisqatsi is de bekendste van de drie en probeert een balans weer te geven tussen leven in gekte, onrust en onbalans. Wie de film al bekeken heeft zal ook gemerkt hebben dat er heel weinig tot zelfs geen gebruik gemaakt werd van het gesproken woord, een ware uitdaging dus! Met de beelden probeert de producer ons als kijker te hypnotiseren. Dat de band daar mee moest op inspelen is duidelijk na het beluisteren van het album.

Als we het album aan zijn eerste track laten beginnen begint alles heel stil en zacht. Creatief opbouwend naar een hoogtepunt wordt niet meteen door ons opgemerkt maar ons meeslepend in een wereld van diversiteit lijkt de kneukel van het pad te zijn. Door trippend naar track 3 ‘Nuages’ die ons meteen een andere inkijk geeft in het gebeuren zorgt ervoor dat de zintuigen geprikkeld worden. Van stil naar luid, van snel naar rustig en omgekeerd. We voelen ons even op de Poseidon die geen kant op kan en zich door woeste wateren wil wringen.

Op het einde lijkt de balans herstelt, Poseidon vaart verder en de drietand zit stevig opgeborgen tussen rots en onkruid in het diepte punt van de oceaan. Doorheen het album wordt deze er af en toe nog eens uitgetrokken om recht door ons hart te steken waarmee we alleen maar kunnen bevestigen dat de band een heersend evenwicht heeft gevonden in de vertaling van de film. Ze schipperen tussen bands als Mogwai en Clouds en overheersen op sommige momenten even naar 65DOS maar zorgen eveneens voor een hoekje af zodat een vergelijkings punt moeilijk te spiegelen valt.

We Stood Like Kings draagt een mooie exposé uit naar de allereerste cult release van de qatsi triologie en weet daarmee zeker onze gevoelige snaar te raken. Als je al eens een luisteraar kan bekoren met een volledig instrumentaal album dan ben je goed op weg. Volgens ons is de release van dit album en de productie ervan een basis naar hogere en nieuwe oorden.

Release concert: 4/10/17: http://www.bozar.be/nl/activities/130014-usa-1982