Wintersun – Wintersun live at Tuska Festival 2013 (Nuclear Blast Records)

Jens Deklerck    24 augustus 2017

Wintersun brengt een nieuw album uit! Dit is op zich al groot nieuws gezien de gemiddelde productiesnelheid van Jari Mäenpää en zijn kompanen. Maar dat er op heel korte tijd 2 albums zouden uitkomen is al helemaal te gek voor woorden. Toch is het zo. Het spreekt voor zich dat “The Forest Seasons” met het leeuwendeel van de aandacht gaat lopen, aangezien het vol nieuw materiaal staat. Wintersun wil het ijzer smeden als het heet is en bracht gelijktijdig met het nieuwe materiaal een live-album uit van hun optreden op het Finse metalfestival Tuska Open Air uit 2013. Wij geven dit kleine broertje met de eenvoudige werktitel “Wintersun Live at Tuska Festival 2013” en ditto cover ook graag de nodige luistertijd.

Tuska Festival is het grootste ‘metal only’ festival in de Scandinavische landen en vindt jaarlijks plaats in de Finse hoofdstad Helsinki. Voor Wintersun was het optreden in 2013 dus een thuismatch. De bezoekers van Tuska kregen een mooi uitgebalanceerde show te zien met bekende nummers uit “Wintersun” en “Time I”, meer bepaald de twee albums die de band toen rijk was. De show werd integraal opgenomen en geeft een impressie van de live-kwaliteiten van de band.

Eén van de meest opvallende zaken op dit album is het contrast tussen de twee bronalbums. Door de opvallend verfijnde productie wordt de energie uit “Wintersun” en de symfonie uit “Time I” fijntjes van elkaar gescheiden.

Tijdens de nummers van “Time I” springt de zuiverheid van zowel de symfonische stukken als de vocals in het oog en in het oor. Na de intro vormt Sons Of Snow And Stars een blauwdruk voor de rest van het concert: verzorgd en pakkend. En wat dan te zeggen van Land Of Snow And Sorrow waar er nauwelijks verschil met de studioversie te bespeuren valt.

Van symfonie en oog voor detail gaat het naar de pure energie van het debuutalbum. Winter Madness en Beautiful Death zijn stroomstoten van energie met een tijdloos karakter waar het publiek duidelijk van smult. De productie van de live-versie wordt bij deze nummers minder verfijnd om de energie meer tot zijn recht te laten komen. De afsluiter Starchild is zonder discussie één van de absolute hoogtepunten en publiekslievelingen uit het legendarische debuutalbum en een meer dan waardige afsluiter van dit sterke live-album. De sporen van vermoeidheid bij Jari nemen we er graag bij.

Als extraatje voor de fans kan dit live-album zeker tellen. De live-reputatie van de band wordt dubbel en dik in de verf gezet en doet velen al dromen van nieuwe optredens waarbij pok het materiaal uit “The Forest Seasons” zijn opwachting kan maken. Ze beginnen trouwens deze week aan een tournee en zijn hiervoor in januari te gast in de Trix (Antwerpen).

TRACKLIST
1. When Time Fades Away 4:10
2. Sons Of Winter And Stars 13:22