Mist Of Misery -Shackles of Life (Black Lion Records/Qabar - Extreme Music PR)

Erik Vandamme    2 september 2017

De Zweedse Symfonische Black Metal band Mist of Misery werd opgericht in 2010. Na te hebben getekend bij het label Black Lion Production bracht de band een eerste CD uit Absence. Die binnen het Black tot Doom Metal gebeuren heel goed werd ontvangen.  Recent kwam er een gloednieuwe plaat op de markt, Shakles of Life. Wat een act als Mist of Misery onderscheidt van de rest is de hoge dosis melancholie die verstopt zit in elk van de songs. Althans van de depressieve en donkere soort. Nee, wandelingen over paden boordevol rozenblaadjes is er totaal niet bij. Onze bevindingen:

Songs als Shackles of Life, Placid Drowing, Broken Chains gaan letterlijk door merg en been. Op een trage, slome maar vastberaden wijze wordt je meegesleurd naar die diepste putten van de Hel. Zonder de mogelijkheid om terug te keren naar het licht. Liefhebbers van het eerste album mogen trouwens op hun beide oren slapen. De indrukwekkende, duistere soundscapes die je koude rillingen bezorgden, zijn ook op deze tweede schijf stevig overeind gebleven.

Naast de vlijmscherpe riffs, drumsalvo's, die klinken als griezelig hoevegetrap in de donkere bossen. Is het vooral de vocale aankleding die niet alleen heel bijzonder is te noemen, maar waardoor je uiteindelijk de meest weerzinwekkende demonen uit je dromen en nachtmerries strak in de ogen zult kijken.  Het meest bijzondere echter, dat gebeurd niet zozeer door de trommelvliezen te doen barsten. Eerder gaan de songs de weemoedige kant op, enkele zelfs met een piano intermezzo dat je een krop in de keel zal bezorgen zoals bij het wonderbaarlijke: A Dreamless Viod. Waarna een akelige stem vanuit de schaduw van de duisternis je de keel dicht knijpt bij Dagon. Bovendien naast enkele vrouwelijke en mannelijke vocalen, is er trouwens ook een gast aantreden van Paolo Bruno van de Braziliaanse band Thy Light. Wat zorgt voor een meerwaarde binnen het geheel.

Mist of Misery spreekt uiteenlopende emoties aan, van de meest donkere soort. En doet dat op zodanig indrukwekkende wijze, dat je als luisteraar niet anders kan dan je gewillig laten meedrijven over walmen van intensieve duisternis. Shackles of Life is om elk van bovenstaande reden dan ook een meer dan grensverleggende schijf geworden. Die je vooral moet ondergaan, bij voorkeur met de ogen gesloten en het verstand op nul. Shackles Of Life is bovendien geen plaat voor bange zieltjes. Eens je bent meegezogen in dat vaarwater van donkere intensiviteit, voelt elk van de songs aan alsof het leven langzaam maar zeker uit je vege lijf wordt gezogen. Deze plaat is dan ook een aanrader voor Doom en Metal liefhebbers, die open staan voor een hoge dosis melancholie. Van inderdaad de meest donkere soort.

1. Shackles Of Life
  2. Placid Drowning
  3. Broken Chains