Labyrinth Lounge - Porgy (Rufftone records/Shameless Promotion PR)

Erik Vandamme    28 augustus 2017

Labyrinth Lounge is een collectief van uiteenlopende artiesten uit de Jazz, soul en aanverwante wereld die al vele jaren aan de weg timmeren. Hun jarenlange ervaring binnen de scene verstoppen ze in dit gloednieuwe project Labyrinth Lounge. De magische kruisbestuiving tussen deze talentvolle muziekanten resulteert op zijn beurt in het debuut Porgy dat op de markt werd gebracht via Rufftone Records. Een schijf die het warmbloedige van soul en pop perfect verbind met de improviserende uitwerking die we vinden in Jazz.

Trouble Won't Last die reeds als 'teaser' werd uitgebracht bewijst al welk vlees we in de kuip hebben. Gerugsteund door zalvende, lekker catchy klanken, voelt de soulvolle vocale aankleding als een warm deken tegen de koude wereld buiten. We treden binnen in een rokerige pub, met op het podium een zangeres die met haar soulvolle verdovende stem je hart diep raakt. Dat is het gevoel dat ons al bij die eerste song overvalt. Een gevoel dat ons over de volledige schijf niet meer zal loslaten. Naast die wonderbaarlijke stem van Valerie Troutt, die een bedwelmende uitwerking heeft op je ziel. Blijkt de extra rap stem van Ambessa ‘the Articulate’ Cantave een meerwaarde te zijn binnen het geheel.

Ook bij It's just Water blijft eerder ingenomen instellingen stevig overeind staan. Wederom voelen we ons wegdrijven naar andere oorden. Nog steeds vertoevende in die gezellige pub, met bij voorkeur een glas whisky bij de hand dansen we in trance over de dansvloer. Het lijkt wel of we worden gehypnotiseerd door die bijzondere vocalen, lekker aanstekelijke baslijnen en drum partijen. Drummer Jaz Sawyer blijkt inderdaad een virtuoos te zijn die zijn drumvellen met veel passie bewerkt. Bassist John Ormond tovert magische basklanken uit zijn instrument, die je als het ware betoveren. En wat Emanuel Ruffer met zijn keyboard doet, kunnen we enkel en alleen maar omschrijven als grensverleggende schoonheid. Kortom alle ingrediënten om van Porgy een meesterwerk te maken zijn zeker en vast aanwezig.

We dwalen af, want ondertussen zitten we al aan de volgende hartverscheurende mooie song. I Loves You Porgy bezorgt ons een krop in de keel. We voelen tranen opwellen bij zoveel innerlijke schoonheid. De stem van Valerie klinkt breekbaar als porselein, en doet golven van kippenvelmomenten ontstaan. We Be rockin' ,een iets meer uptempo Funky song doet  je prompt weer op de dansvloer doet belanden. Storytime met een wonderbaarlijke piano inbreng van Maya Kronfeld, doet ons hart sneller slaan. Displacement is dan weer de kers op de taart, van een plaat die Funk, Jazz en Soul samenvoegt tot een magisch mooi geheel.

Labyrinth Lounge brengt een grensverleggend debuut uit, dat verschillende muziekstijlen verbindt tot één magisch mooi geheel. We verlaten de pub niet alleen met een kleine kater - vermoedelijk van teveel whisky - maar vooral met een gelukzalig gevoel vanbinnen. Na deze hemelse trip die de band wist aan te bieden op dit aanstekelijke pareltje van een Jazz, Funk en Soul plaat.

TRACKLIST

1. Trouble Won’t Last
  2. It’s Just Water