Suikerrock 2017: Sommige Mannen zijn als wijn, ze worden beter met het ouder worden - 28/07/2017

Erik Vandamme    31 juli 2017

Als festival heeft Suikerrock in Tienen steeds hun stempel weten te drukken op de festivalzomer. Vorig jaar vierde het festival hun dertigste editie, en stelden we - grasduinende doorheen het verleden - vast dat heel wat kleppers van formaat op de affiche hebben gestaan. Voor een stadsfestival, dat ondanks alles toch vrij intiem is gebleven, is dat een sterke prestatie. Ook al biedt de organisatie niet enkel concerten op de grote markt meer aan. Zo is er ook een Acoustic stage, waar vooral opkomende singer-songwriter talenten hun ding kunnen doen op een podium in de zijstraat nabij die Grote Markt. Er is ook een DJ Stage waar de dans lustige tot de vroege uurtjes uit de bol kunnen gaan. Om maar te zeggen, Suikerrock is uitgegroeid tot een festival voor zowel de festivalgangers op de grote markt, als de mensen in de omgeving die wil genieten van de atmosfeer, met kraampjes en dergelijke meer. Wij besloten op die grote markt te blijven. Met op het programma Equal Idiots, Rival Sons, Black Box Revelation en Iggy Pop kwam vooral de rock en punk liefhebber aan zijn trekken. De grote markt was goed vol gelopen, maar zeker en vast niet uitverkocht voor deze eerste avond. Ons verslag:

Equal Idiots: De toekomst van de Belgische Rock muziek ziet er rooskleurig uit.

Met de deur in huis vallen, de aanwezigen voor het podium haast letterlijk bij de strot grijpen. En als een wervelstorm alles om je heen verpletteren. Dat is een ingesteldheid waar we altijd van houden. Toen we Equal Idiots op Rock Herk aan het werk zagen stelden we al vast dat dit duo verdomd goed weet hoe het lont aan het vuur te steken, om de boel te doen ontploffen. Op Suikerrock hadden ze de ondankbare taak het festival 'in gang te steken'. De aanwezigen vooraan het podium reageerden weliswaar iets minder enthousiast dan op Rock Herk. Maar we zagen wel een duo dat de lat direct enorm hoog legt, en bovendien met veel spelplezier en de nodige vuurkracht stond te spelen. Ze bedankten publiek en organisatie uitgebreid om hier op het podium te mogen staan, maar verdienen die plek zelf ook op het grote podium van Suikerrock, bewezen ze hier.

Op de grote markt in Tienen zagen we vooral een band met enorm veel potentieel. Die met een enorm hoge rock-'n-roll gehalte als een wilde orkaan over het plein vloog, alles om zich heen verpletterend. Ondanks die chaos van drum/gitaar en vocalen, blijken beide heren hun instrumenten op enorm hoogstaand niveau te bespelen. Bovendien beschikt de frontman over een stem die geluidsmuren kan omverblazen. We kunnen na deze wervelstorm, die Equal Idiots zeker en vast is, dan ook besluiten dat de toekomst van de Belgische rock muziek er dankzij bands als Equal Idiots prompt heel rooskleurig uitziet.

Rival Sons: Eenvoudige riffs en hartverscheurende vocalen die je hart doorboren en je ziel doen bloeden

De uit Californië afkomstige band Rival Sons brengt het soort recht-toe-recht-aan rock muziek, die aanstekelijk werkt op dans en nekspieren. De heren werden uitgenodigd door niemand minder dan Black Sabbath om hen op hun wereldtournee te vergezellen. Meteen een mijlpaal voor Rival Sons, die hen ondertussen geen windeieren heeft gelegd. De band brengt niet alleen knappe platen uit die het moto ''schitteren in eenvoud'' hoog in het vaandel dragen. Op menig podium bewees Rival Sons een goed geoliede machine te zijn, die door middel van hartverscheurende riffs en magische vocalen die je hart doorboort, tot je ziel gaat bloeden.

Ook op Suikerrock bewijst Rival Sons een rock band te zijn, die zijn publiek stevig omarmd en dooreen schudt. Niet alleen waren we onder de indruk van de hemelse gitaar solo's, die letterlijk door merg en been gaan. Vooral de vocale capaciteiten van frontman Jay Buchanan doet je met verstomming staan. De heren hebben er duidelijk zin in. Jay stuift van de ene kant naar de andere kant van het podium. Naast over een stem beschikken, die je telkens een krop in de keel bezorgt, blijkt Jay dus ook een klasse entertainer te zijn. Zijn charismatische uitstraling, gecombineerd met muzikanten die hun instrumenten bespelen op onaards hoog niveau. Dit zorgt ervoor dat we een concert voorgeschoteld krijgen dat niet alleen perfectie uitstraalt, maar bovendien aan de ribben blijft kleven van begin tot pril einde van de set. Die perfectie zorgt gelukkig niet voor een routine klus. Integendeel. Al deze aspceten zorgen er voor dat een optreden van Rival sons toch iets bijzonder kan genoemd worden binnen de metal en rock scene. Wij keerden alvast tevreden terug, na deze aanstekelijke tot aantrekkelijke doortocht van deze Amerikanen.

Black Box Revelation: De status van top act binnen de Belgische rockmuziek, nog maar eens bevestigd

Wat het drum/gitaar lawaai betreft waren Black Box Revelations ooit grondleggers, of toch min of meer. In hun voetsporen zijn in ons land heel veel nieuwe bands ontstaan. Meer nog, een act als Equal Idiots doet eigenlijk hetzelfde als dit duo circa 12 jaar geleden deed. Een snoeiharde set brengen tussen Blues, Rock tot punk. Op basis van gitaar en drums. In 2015 bewees Black Box Revelation, na een lange stilte, dat ze nog steeds stevig konden uitpakken, en de tent doen ontploffen. Ook hun recente doortocht op Rock Herk bleek een wervelstorm te zijn, die geen spaander geheel liet van de tent op Rock Herk.

Ook op Suikerrock vinden Dries en Jan elkaar blindelings, en leveren een ijzersterke set af, die bovendien aan de ribben blijft kleven. Gebruik makende van een niet aflatende kruisbestuiving tussen die knallende drum salvo's tot diep snijdende gitaar riffs en bulderende vocalen. Zo typisch aan Black Box Revelation, ging het dak er prompt af op de Grote Markt in Tienen. Black Box Revelation mogen dan wel de adem van potentiële opvolgers voelen. Op suikerrock bewees Black Box Revelation dat ze anno 2017 nog steeds staan als een huis. Hun status van top act binnen de Belgische rock scene blijft daardoor dan ook stevig overreind staan. Is onze eindconclusie.

Iggy Pop: Sommige mannen zijn als wijn, ze worden beter met het ouder worden.

Men zegt soms dat mannen als wijn zijn: ze worden beter met het ouder worden. Dat is misschien wat ver gezocht. Maar we zagen op Suikerrock een zeventiger aan het werk, die een punk set bracht waar jonge bandjes en artiesten binnen het genre, nog heel veel kunnen van leren. Stagediven doet de man niet meer, maar zijn publiek voortdurend opzoeken en aanporren tot bewegen? Dat dan weer wel. Zelfs een kleine valpartij, door de regen was het op sommige stukken van het podium nat en dus een beetje glad, hield hem niet tegen op als een wervelwind te blijven vliegen van de ene kant naar de andere kant van dat podium. Tot zelfs vooraan ging hij de fans de hand schudden. Ook wat de setlist betreft grasduint Iggy Pop door alle aspecten van zijn carrière. Zo zaten kleppers als The Passenger en Lust for life al vrij vroeg in de set. Iggy en zijn band lieten er geen gras over groeien, en vuurden de ene vuurbal na de andere op het publiek af. Er werd de aanwezigen geen seconde rust gegund.

Iggy Pop heeft er bovendien nog steeds veel zin in, hij straalt het spelplezier uit van een jonge wolf in het vak die nog alles moet bewijzen. Bovendien blijft Iggy zijn eigenzinnige zelf. Hij doet dan ook geen toegevingen tot het 'wat kalmer aandoen' of een hemd aantrekken. Als een razende orkaan drijft hij het tempo telkens opnieuw naar een ongekende hoogte. Tijdens de bisnummers vierden Iggy en zijn kompanen nog één keer te teugels Startende met het nog steeds verbluffend heel goed klinkende No Fun, kregen we nog stomende versies van Real wild child (wild one), Sixteen en Loose. Het publiek brulde vele songs uitbundig mee, en genoot zichtbaar met volle teugen van de doortocht van Opa Iggy op de grote markt in Tienen. Die bij deze wel degelijk bewees dat sommige mannen zijn als wijn. Ze worden inderdaad beter met het ouder worden.

We kunnen dan ook besluiten. Ook al worden de rimpels op zijn lichaam en armen meer en meer zichtbaar. Op zijn 70ste dartelt Iggy Pop nog steeds over het podium als een jonge bloedhond die zijn publiek dreigt te gaan verscheuren. Bovendien blijken de jaren van drugs, drank en wat weten we veel, geen vat te hebben op zijn stem. Iggy schreeuwde zich de longen uit het lijf als een boze grootvader, die de meute kleinkinderen eens een lesje zou leren. Na al die jaren nog steeds met zoveel vuurkracht en gedrevenheid op het podium staan? Daar kunnen menig jonge punkers en rock acts inderdaad nog veel van leren. Is onze eindconclusie.

Setlist:

I Wanna Be Your Dog (The Stooges song)

Gimme Danger (Iggy and The Stooges song)