Tilia - Pattern (Ambulance Recordings)

Erik Vandamme    29 juli 2017

"Velen dromen van succes met de muziek. Er zijn maar weinig muziek maken om succesvol te dromen" Dit lezen we in de biografie op de facebook pagina van de uit Zurich afkomstige artieste Tilia. December 2014 bracht Tilia een debuut album "Focus" op de markt boordevol folky dreampop nummers, via het Zwitserse indie label Ambulance Recordings. "Een album met diepte, griezelig mooi - en soms schokkende - stemmingen en beklijvende melodieën." Lezen we eveneens in die biografie. Op 14 juli kwam een nieuw album uit. Pattern bevat songs boordevol melancholie, die het hart verwarmen en de luisteraar onderdompelen in weemoedige sferen.

Zonder afbreuk te doen aan de best beklijvende instrumentale omkadering, is het die zachtmoedige tot breekbare engelenstem van Tilia die je telkens opnieuw in diepe ontroering brengt. Black Monday geeft al aan welke kant de plaat zal uitgaan. Inderdaad bevinden we ons prompt in een dromerige sprookjeswereld, waar sprankelende gitaarlijnen en een zwevende stem je tegemoet komen. Elk van de songs zitten boordevol deugdzame weemoedigheid, zonder de depressieve kant op te gaan. Songs als Golden, Candles on the Floor, Warte leuge lose Laufe bezorgt je wel degelijk een ferme krop in de keel, en we pinken zelfs een traantje weg bij zoveel innerlijke, natuurlijke schoonheid. Maar vooral voelen de songs erg positief aan. Eerder voel je liefde en geluk over jou neerdalen, binnen die indrukwekkende weemoedigheid.

Bovendien blijken de songs enorm toegankelijk te klinken. Waardoor een ruim publiek aan folk/dreampop liefhebbers zou moeten vallen voor deze pracht van een plaat. Aanstekelijke refreinen, worden zonder enige moeite overgoten met telkens dat sausje van melancholie en eerder vernoemde weemoedigheid. Waardoor je prompt de neiging krijgt niet alleen mee te zingen, met of zonder een traan in de ogen. Echter deze songs doen je ook zweven over de dansvloer, als in een trance. Elk van de songs op dit album ademen bovendien diezelfde sfeer uit, waardoor je dieper en dieper wegzakt in die weemoedige sferen.

Zwevende van de ene wonderbaarlijke parel naar de andere, voelt Pattern aan als een warm deken tijdens koude winterdagen, en een deugddoende bries tijdens de hete zomeravonden aan het strand. Tilia brengt met haar songs de zon in huis, speelt met emoties en doet je vredig neervlijen in het zachte gras. Echter zonder te klef te gaan klinken, doet deze zangeres je met haar heel bijzondere stem ons telkens opnieuw wegdrijven naar oorden waar liefde en genegenheid hand in hand gaan. Als klap op de vuurpijl laat ze zich omringen door klasse muzikanten, die datzelfde gevoel van geborgenheid ook via hun instrumenten naar voor kunnen brengen.

Best een beklijvende mooi plaat schotelt Tilia hier voor, waar dromen werkelijkheid worden binnen een omkadering waardoor harten breken, en zielen worden geraakt. Folk liefhebbers, die houden van vertoeven in dromerige sferen, zullen deze plaat met veel liefde omarmen. Daar zijn we heel zeker van. Een aanrader van formaat.

1. Black Monday
  2. Golden
  3. Candles on the floor