Vintersorg – Till Fjälls del II (Napalm Records Handels GmbH)

Jens Deklerck    25 juli 2017

Vintersorg zet al sinds 1994 mee de lijnen uit van de folk en viking metal. Gedurende zijn eerste twee bestaansjaren was Vintersorg (echte naam Andreas Hedlund) bekend onder de naam Vargatron. Pas in 1999 kreeg de band zijn vaste duouitvoering toen Matthias Marklund het project kwam versterken. Onder de huidige naam werden ondertussen niet minder dan 10 studioalbums uitgebracht waarvan “Till Fjälls del II” het nieuwste wapenfeit is. Het album werd eind vorige maand uitgebracht via Napalm Records en voor dit project werd een bassist aangetrokken die luistert naar de naam Simon Lundström.

Geen “Till Fjälls del II” zonder een deel 1. Met het nieuwe album grijpt Vintersorg resoluut terug naar de beginjaren van de band. Het debuutalbum “Till Fjälls” uit 1998 werd gekenmerkt door folk metal rond natuurelementen en fantasie, maar na verloop van tijd ging de band een meer progressieve en filosofische koers varen. Pas met hun vorige drie albums kwamen de invloeden van de beginjaren op een natuurlijke manier terug naar de voorgrond. Het voorlopige eindpunt van dit ‘back to the roots’-proces is met “Till Fjälls del II” nu ook in albumvorm vastgelegd.

Maar er is meer. Dit album is uiteindelijk een dubbelschijf geworden. Op de eerste CD staan 9 nieuwe nummers die de ruggengraat van het album vormen. De tweede CD in het pakket omvat de 4 tracks van de EP “Tillbaka Till Källorna”. Deze vier nummers zijn een leuke bonus voor de echte fans die graag willen weten hoe de band klonk tijdens de overgang van het geflopte Vargatron naar Vintersorg.

De kern van het verhaal blijft uiteraard de terugkeer naar "Till Fjälls". En daar laten ze met de eerste song al meteen geen twijfel over bestaan. Jökelväktaren kan worden gezien als de opvolger van de song Jökeln uit het debuutalbum, maar dan wel een opvolger die je vanaf de eerste seconde met een spectaculaire gitaarintro bij de strot grijpt. De volledig in het Zweeds gezongen tekst draait opnieuw rond het thema gletsjers, maar wordt uitgebreid naar de negatieve invloed van de mens op dit natuurfenomeen en de natuur in het algemeen. De schitterend gelaagde song Fjällets mäktiga mur kan als een verlengstuk van de titeltrack van het debuutalbum beschouwd worden, maar dan wel een opvolger die er meer dan stevig de beuk in gooit.

Thematisch is Vintersorg dus opnieuw bij de natuur- en fantasieelementen aanbeland. Dit houdt ook in dat alle songs een losstaand aspect behandelen zonder echt een verhaal te vertellen. De enige rode draad op dit album is terug te vinden in de standvastige epische folk metal en de combinatie van cleane vocals aangevuld met een portie harsh vocals uit de black metal. Ondanks het ontbreken van een echt verhaal, slaagt Vintersorg er dankzij zijn jarenlange ervaring in om te blijven boeien. Alle nummers hebben een aanstekelijke compositie die uitnodigen om de Zweedse klanken luidkeels mee te brullen, al dan niet correct. Het duidelijkste voorbeeld van een zo'n catchy song met alle basiselementen is Vinterstorm. Wie blijft hier onbewogen bij de 'Oooh-ooh-oooooooh!'-passages?

De constante in de epiek zorgt er daarnaast voor dat er op dit album eigenlijk geen enkele vuller te bespeuren valt. De kern van folk en black krijgt op elk nummer wel een aantrekkelijk extraatje mee. Zo is er op Obygdens Pionjär een achtergrondkoor te horen en start Vinterstorm met een deuntje dat aan de klassieke componist Edvard Grieg doet denken. Het meest gevarieerde nummer is dan weer Fjällets Mäktiga Mur. Dit nummer blijft gedurende 7 en een halve minuut transformeren rond een kern van catchy folk. Elke minuut ontdek je een nieuw facet. Vintersorg heeft zich op vele aspecten weten te overtreffen.

CONCLUSIE: Al van bij de eerste luisterbeurt nam Vintersorg ons mee op wolk van epische en toegankelijke folk metal passages. De vele harsh vocals uit de black metal passen perfect op het album dat geen enkel moment verveelt. We kunnen dus stellen dat Vintersorg met “Till Fjäll del II” zijn beste album tot nu toe heeft uitgebracht.

TRACKLIST

CD1: Till Fjälls
1. Jökelväktaren 7:07