Hogan's Goat - Hogan's Goat (High Road Publicity)

Jens Deklerck    25 juli 2017

Hogan’s Goat is een uitdrukking uit de Engelse taal afkomstig uit de Schotse folklore en wordt gebruikt om iets stinkend of lelijk aan te duiden. Het orginele verhaal handelt over boer Hoek Hogan die volgens de overlevering de lelijkste geit ooit moet hebben gehoed. Ter illustratie: één van de ogen van het dier hing uit zijn oogkas en men kon het met vliegen omgeven beest van kilometers ver ruiken. Van een muziekband die zich naar dit wezen vernoemt moeten we dan ook geen fijnzinnige of gepolijste muziek verwachten. Voor ons ligt het titelloze debuutalbum van een vijftal uit Nashville, genaamd Hogan's Goat dat er niets beter op vond dan de bewuste geit op zijn albumhoes te zetten. Appetijtelijk ziet het er niet uit, maar de hard rock/stoner rock van de band is dat des te meer.

Eigenlijk is het vrij eenvoudig om "Hogan's Goat" te omschrijven. De heren vliegen er van in het begin stevig in met de southern rock song Rat Boy. Rat Boy wordt gekenmerkt door een heerlijk rockende gitaarpartij en krijgt een vervolg met vocals die ongepolijst en geïmproviseerd aanvoelen. Ondanks de vaak ruige productie durven we te wedden dat een lyric als ‘She’s Smoking Trouble’ zich snel in je geheugen zal nestelen.

Vanaf de single Shit Kicker zet Hogan’s Goat zijn volledige potentieel in de verf. Met een knipoog naar de vroege grunge uit de jaren 90 laat de band zijn onorthodoxe versie van stoner rock/metal helemaal losbarsten. Vette gitaren en en raspende rock vocals die recht uit de dampende pels van de geit lijken te komen vormen meer en meer een catchy en toegankelijk geheel. Gooi daar nog eens een stevige portie groovy riffs tegen aan en je bent vertrokken voor een walmende portie stoner rock die nog lang in je kleren zal blijven hangen.

Het absolute hoogtepunt van het album is Over The Palisades. Door de combinatie van een donkere hard rock gitaarpartij, het catchy rock and roll ademende refrein en het beste uit de groove metal verveelt dit nummer geen moment.  Headbangen is zeker toegestaan!

CONCLUSIE:  Hogan’s Goat is eindelijk nog eens een band die weet dat rock gerust vuil mag klinken. Hun groovy interpretatie van southern/stoner rock zal gegarandeerd blijven nazinderen en durft de schoonheid van vuile rock opnieuw in de schijnwerpers te plaatsen.  Wij willen in elk geval niet in de plaats van de kuisploeg zijn die achteraf de boel weer fris en proper moet krijgen.

Score: 7,5/10

TRACKLIST:
1. Rat Boy 3:59