Secret Colours - Dream Dream (eigen beheer)

Erik Vandamme    25 juli 2017

Tommy Evans, Mike Novak, Max Brink en Matt Yeates vormen samen de band Secret Colours. Ondanks het feit dat de heren afkomstig zijn uit Chicago. Zou je bij het beluisteren van hun psychedelische aanvoelende muziek eerder denken dat het Britten zijn. Invloeden van Britpop vinden we namelijk ook terug bij het beluisteren van hun platen. Onder eigen beheer bracht Secret Colours eerder deze maand - juli - een gloednieuwe plaat uit, Dream Dream. Omdat wij graag onontgonnen parels de nodige 'feedback' willen geven, gaven we de aanstekelijke schijf enkele luisterbeurten. En stellen vast hier te maken hebben met een band die harten zal doen smelten, en een warme gloed over de luisteraar doet neerdalen.

In tijden van haat, oorlog en terrorisme. Kunnen we wat liefde en tederheid gebruiken. Zonder de al te zeemzoetige weg op te gaan blijken songs als Another World, Dream Dream, Pins and Needles wel degelijk een zeer gevoelige snaar te raken, maar werken elk van hen ook op de dansspieren. Om maar te zeggen Secret Colours brengt hier een kleurrijk pallet aan songs uit, die verschillende emoties aanspreken. In verschillende media worden ze vergeleken met acts als The Stone Roses and The Black Angels. Dat is zeker niet gelogen, maar wij houden niet van vergelijken.

Door enorm bedwelmende songs als Hold me up, Places I'm Going voelen we ons vooral zweven over de dansvloer. Door de eerder vernoemde aanstekelijkheid, is de muziek van Secret colours trouwens enorm toegankelijk naar een ruim publiek toe. Echter, door de psychedelische aanpak vervalt de band gelukkig niet in een al te kleffe aanpak, en blijven ze bovendien schipperen tussen pure pop en alternatieve muziek, in de brede zin van dat woord. Bovendien, ook al waren we wel onder de indruk van de bijzonder catchy refreinen binnen de muzikale omlijsting, het is die bijzondere warme tot breekbare stem van zanger Tommy Evans. Die door zijn inbreng je telkens opnieuw een krop in de keel bezorgt.

En toch, het is net de kruisbestuiving tussen al deze magische elementen, die je uiteindelijk doen zweven boven de wolken. Of vertoeven in al even magische mooie oorden. Intensieve songs, met een psychedelische tongval, doen je hart smelten van puur innerlijk genot. Feed the machine, Changes in Nature, Save me tot afsluiter Carry On bewijzen allen dat we hier te maken hebben met een toch heel bijzondere band.

Secret Colours blijkt vooral een band te zijn die niet alleen verschillende muziekstijlen uit verschillende jaargetijden samenbrengt tot één geheel. Ze verleggen grenzen binnen het aanspreken van emoties. Bovendien bespelen elk van de muzikanten binnen deze band hun instrument met enorm veel liefde, doet Tommy zijn stem je een traan wegpinken en voelen we ons steeds verder en verder wegdrijven van de harde realiteit. Met Dream Dream brengt de Amerikaanse band een dromerige plaat uit, die vooral op het Europese grondgebied hoge ogen zou kunnen gooien. Net door de verwijzingen naar psychedelica, dromerige pop muziek, britpop en aanverwante aan te bieden. Kortom, deze plaat bevat twaalf heel aanstekelijke pop songs, die vooral aan de ribben blijven kleven en je hart en ziel enorm diep weten te raken. Is onze eindconclusie.

Oordeel vooral zelf. Beluister deze schijf via Bandcamp: dream dream bandcamp

Tracklist

1.  Another World