Inward Oceans - Weather The storm (Deep Elm Records)

Erik Vandamme    26 juni 2017

Justin Carter (bas/gitaar), Bobby Kuhl (piano, percussie) en Mike Workman (gitaar). Vormen samen het collectief Inward Oceans. De Canadese band bracht in 2015 een hartverscheurend mooie debuut uit Paths from Home, via Deep Elm Records. Door een adembenemende combinatie tussen ambient en postrock wist Inward Oceans toen reeds menig harten te veroveren. Op 16 juni 2017 kwam een gloednieuwe plaat op de markt. Weather the Storm. Een plaat die je tot volstrekte rust zal brengen, binnen een al even adembenemende mooie omgeving. Onze bevindingen:

Dat de piano een belangrijke plaats inneemt binnen het geheel - om zelfs niet te zeggen de belangrijkste - was ons bij de vorige plaat al opgevallen. Vanaf die eerste song The Slow March Forward voel je daadwerkelijk die beeldschone piano klanken, recht doorheen je hart snijden. Echter, zonder pijn te doen, eerder zakken we dieper en dieper weg in bedwelmende sferen. After the Storm sluit perfect hierop aan. Zo een song die je hypnotiseert, en tot volstrekte rust brengt. Zoals de platenhoes al aangeeft - een uitzicht hoog boven de wolken - bevat deze schijf elementen die van jou, gaandeweg, een ander mens zullen maken. Daarbij worden echter geen geluidsmuren afgebroken, maar harten geraakt meer dan ooit.

Naast de wonderbaarlijke piano, melancholische gitaar/bas klanken, waren we ook onder de indruk van de wel heel bijzondere percussie. Luister maar naar Soft Like Wool, waarbij die drum geluiden klinken als zacht hoevegetrappel doorheen een adembenemend mooi landschap. Want dat is nog het meest bijzondere aan de muziek van Inward Oceans. Net zoals de platenhoes doet vermoeden, betoverd deze muziek jou enkel en alleen door het magische mooie uitzicht. Een uitzicht dat schijnbaar eenvoudig lijkt, en dagelijks voor je ogen verschijnt. Zoals bijvoorbeeld een zonsondergang en/of zonsopgang. Echter is het een soort schoonheid waar je nooit genoeg van krijgt, zelfs niet na duizenden keren dat te hebben gezien, blijf je vol bewondering kijken naar dit schouwspel.

Zo is het ook met de muziek van Inward Oceans. Ook al is dit al zoveel malen voorgedaan, als luisteraar wordt je bij elke luisterbeurt opnieuw in ontroering en vervoering gebracht. Net doordat deze muzikanten de unieke kunst verstaan om zo een voornoemde zonsondergang daadwerkelijk te verwerken in hun muziek, of althans datzelfde gevoel naar boven te brengen bij een mens als het zien daarvan. Loose Breath, Valleys, Sight to the Blind tot Resting Place zijn de soort songs dat we bij andere artiesten ook wel zijn tegen gekomen Echter de band blijft je over elk van de elf songs dieper en dieper ontroeren.

Breekbaar als porselein, ontroerend als de glimlach van een kind. Hemels als een waterval midden in de wilde natuur. Oorverdovend als het gezang van de vogels in het bos. Bedwelmend als een rit doorheen de dorre vlakte van de woestijn, met de haren in de wind. Dit zijn maar enkele voorbeeldenvan hoe Weather the Storm echt aanvoelt. Want inderdaad, dit is een gevoelsplaat, die je niet zomaar raakt. Inward Oceans brengt wellicht niets uniek, maar ze zorgen door het brengen van betoverende gitaar, drum en piano klanken, voor een wederkerend gevoel van welbehagen. Waar je echt nooit genoeg van krijgt. En net dit is de grote sterkte van deze plaat, en band. Is onze eindconclusie.

1. The Slow march  Forward
  2. After The Storm
  3. Rolling Through