Pattern Language -Total Squaresville (Happy Robots Records/Shameless promotion PR)

Erik Vandamme    30 juni 2017

Pattern Language is het project rond multi-instrumentalist Chris Frain die reeds zijn sporen heeft verdiend bij menig indie pop tot prog-rock band. Voor dit project zocht Pattern Language zijn inspiratie bij bands als Kraftwerk, Cluster, Harmonia, La Dusseldorf tot The Art of Noise en Eurythmics. Een bond allegaartje aan inspiratiebronnen, dat nu leidt tot een eerste debuut EP. Total Squaresville, uitgebracht via het label Happy Robots Records, bevat zes instrumentale songs die synthpop tot andere elektronische muziek verbinden met dromerige soundscapes, die je tot complete 'zen' brengt.

By Time we Get There doet je prompt terugkeren in de tijd, subtiel horen we inderdaad invloeden van die synthpop en jaren '80 elektronische muziek verschijnen, echter binnen een moderne omkadering. Naast dansbaar, in de zin van over de dansvloer zweven in een diepe trance, brengt deze song je tot volstrekte rust. De dromerige elementen weet Pattern Language perfect te combineren, met soundscapes die dus vooral de dansspieren aanspreken. Door die bedwelmende en aanstekelijke klanken worden we onder hypnose gebracht, ver verwijderd van de harde realiteit.

Die bijzondere kalmerende uitwerking heeft Deeply Recessed Windows ook op ons. Binnen een weemoedige tot melancholische aanvoelende omkadering, drijft Pattern Language het tempo niet teveel op, bovendien zorgt die aanstekelijke aanvoelende percussie ervoor dat je ook niet in slaap dreigt te vallen. Ook op The Castellers valt die samensmelting tussen uiteenlopende elementen binnen de Elektronische muziek enorm op. Bovendien hoor je duidelijk de eerder genoemde invloeden terugkeren in de muziek van Pattern Language.

Nog meer lekkere percussie wordt gecombineerd met verdovende klanken op Squaresville. Nee, geluidsmuren worden niet afgebroken. Eerder doet Chris je telkens opnieuw dieper en dieper wegzinken in eerder vernoemde bedwelmende sferen. Dit is het soort muziek die je compleet 'zen' doet voelen, binnen een omkadering waarop stilstaan bovendien onmogelijk is. Telkens opnieuw. Ook bij de daarop volgende A Pattern Language en Le Choc De Etoiles is dit het geval.

Pattern Language brengt een bijzonder veelzijdige EP uit, die verschillende uiteenlopende invloeden uit Elektronische muziek samenvoegt tot een heel dansbaar en rustgevend geheel. Op de dansvloer zal dit niet zorgen voor wilde dansfeestjes, maar eerder een rustpunt waarop je, als onder diepe hypnose, daadwerkelijk zal zweven over die dansvloer. Tot je, ver verwijderd van de harde realiteit van het leven, compleet tot rust zal worden gebracht. Dansbaar en bedwelmend, zo klinkt Total Squareville. Van begin tot pril einde. Voorwaar een EP waardoor je niet alleen tot rust komt, maar waarop stil zitten eigenlijk ook onmogelijk is. En dit allemaal binnen een omkadering die de perfectie overstijgt. Kortom, een sterke aanrader voor de fans van typische jaren '80 synthpop tot aanverwante, met een knipoog naar de rustgevende elektronica zoals Ambient. Is onze eindconclusie.

1. By Time we Get there
  2. Deeply Recessed Windows
  3. The Castellers