Dynfari – The Four Doors Of The Mind (Aural Music)

Jens Deklerck    5 juni 2017

Soms lijkt het wel alsof elke IJslander in een of ander muzikaal project actief is. Ieder jaar opnieuw spuwt de Eyjafjallajökull een resem nieuwe releases uit het land van Sigúr Rós en Solstafír over de wereld uit. Neem nu bijvoorbeeld Dynfari. Dynfari is een band die sinds 2010 op ingenieuze wijze post-rock, post-metal en andere post-genres combineert met invloeden uit de black metal en ondertussen aan zijn vierde release toe is. Aural Music is het label waarop het conceptalbum “The Four Doors of The Mind” van deze tot een kwartet uitgegroeide band tot stand werd gebracht. De vertaling van de werktitel 'De Vier Deuren van het Brein' klinkt meteen al zwaar en filosofisch waardoor een extra woordje uitleg zeker van pas komt.

‘De Vier Deuren van het Brein’ is een filosofisch concept geïntroduceerd door de Amerikaanse fantasy-auteur Patrick Rothfuss in zijn boek ‘The Name of The Wind’. Binnen dit concept worden de vier opties belicht die het brein kan aanwenden om te ontsnappen aan pijn in de breedste zin van het woord. De vier opties zijn: Slaap, Vergeten, Waanzin en in het meest extreme geval de Dood. De muzikale rode draad doorheen het album wordt aangevuld met poëzie van de IJslandse existentialistische dichter Jóhann Sigurjónsson. Dit klinkt als een ontzettend zware brok om te verteren, maar toch slaagt Dynfari er moeiteloos in om deze combinatie tot een toegankelijk en boeiend stukje muziek te kneden.

Vooreerst neemt Dynfari de luisteraar bij de hand om de verschillende aspecten van dit concept te begrijpen. Elke ‘deur’ wordt voorafgegaan door een plechtig gesproken Engelstalige passage waarin de aankomende deur glashelder wordt toegelicht. Alle andere lyrics worden echter in het IJslands gebracht. Aandacht vanaf de eerste minuut is met andere woorden broodnodig om dit album te kunnen begrijpen. Daartoe is het openingsnummer The Four Doors Of The Mind een goede zet. Het is de enige track waarop de uitleg los van het hoofdnummer wordt aangereikt. Deze intro grijpt dankzij zijn meeslepende portie sythesizers en post-rock meteen de aandacht en zal niet meer loslaten.

Vanaf het eerste echte nummer merken we een verschil op met de voorganger "Vegferd Tímans". Geen lang uitgesponnen opbouwende nummers vooraleer tot een climax te komen, maar al vanaf 1st Door: Sleep grijpt een explosie van sfeervolle gitaren de macht. Deze explosie, die de pijnaanval moet voorstellen, wordt vervolgens bestreden door een streep dromerige post-rock die de pijn langzaam doet afnemen. In elke daaropvolgende songs wordt op een even treffende manier visueel beeld van een ‘deur’ gepresenteerd. Een laatste opvallende invloed die doorheen het album hoorbaar is, is die van de noordelijke folk die vooral in de tussenstukje naar voren komt, met als grootste voorbeeld het akoestische Sorg.

De tracks met de even nummers omvatten de vier centrale concepten. Muzikaal zorgen deze voor een album van een uitzonderlijk hoog sfeervol niveau. Elke deur wordt gebracht zodat elk concept makkelijk gevisualiseerd kan worden en waardoor iedereen zich onmiddellijk passende situaties voor de geest kan houden. Vooral 3rd Door: Madness is een voorbeeld van hoe muziek zich via het gehoorkanaal kan omvormen tot een visueel spektakel. Zowel de vocals, de gitaren en de compositie van dit stuk maken waanzin plots heel tastbaar. Je wordt als het ware meegezogen in het nummer om mee de slechte invloeden te bevechten. Een puur meesterwerkje!

Het slotnummer gunt ons ten slotte gedurende bijna een kwartier een glimps van de laatste en ultieme ontsnappingsroute van het brein. De 4th Door: Death wordt geopend en het landschap wordt donker, intens, maar toch nog ingetogen voorgesteld waardoor de klasse van deze band nogmaals komt bovendrijven.

CONCLUSIE: Dynfari heeft met veel visie het moeilijk thema genaamd pijn weten om te vormen tot een sfeervol, vlot verteerbaar en toch confronterend geheel. Via een tastbare representatie van de mogelijkheden die het menselijk brein heeft, laat de band je filosoferen over hoe de mensheid met pijn kan omgaan. Misschien leer je zelf een onbekende kant van jezelf kennen.

TRACKLIST

1. The Four Doors Of The Mind 1:39
2. 1st Door: Sleep 8:39