Peace of Mind – MMXVI (Dead Serious Records/Soulfood)

Tom V    25 mei 2017

Peace Of Mind ontstond in 2015 en behoort daarmee tot een jonge opkomende band. In het eerste jaar van hen bestaan hebben ze maar liefst 60 shows gespeeld om ervaring en kennis op te doen. Tijdens die shows mochten ze al in het voorprogramma spelen van enkele knallers waaronder zijde Madball, Ignite, Deez Nuts, Wisdom In Chains, Born From Pain, Nasty… Het mag dus duidelijk gezegd worden dat deze Duitse band langzaam maar zeker de scene mee aan het veroveren is.

Vandaag bespreken we dan ook met veel plezier het debuutalbum dat de titel MMXVI draagt. Op dit album kan men eveneens de 2 eerder uitgebrachte EP’s van de band weer vinden. Als we hen eerder materiaal met het huidige debuut album gaan vergelijken dan kan zou je ervan uitgaan dat men voor weinig verandering heeft gekozen. Niets is echter minder waar want waar je in de hardcore scène vaak een lyric boekje bij de hand moet hebben koos de vocalist er ditmaal voor zijn zang iets sterker, steviger maar vooral duidelijker naar voren te brengen.

In de ene flank van de verdediging klinkt zoiets positief maar als we in de andere flank gaan kijken ontdoet de band zich hiermee een stuk waarvoor hun naam staat. Stevige hardcore brengen met een dzoefend geluid. Op de muzikale en vocale ondersteuningen geen aanmerken of bemerkingen maar alles draait wat over dezelfde lijn. Het album gaat zeker niet vervelen maar ik heb niet het gevoel dat er ook maar één track is dit ik onmiddellijk opnieuw wil draaien. Als ik dan bijvoorbeeld luister naar een ‘olden goldie’ als Morda Human Failure dan heb ik na 10 seconden al het gevoel van ‘deze track draai ik gewoon brak’. Ik moet er wel de uitzondering aan toevoegen van hun titeltrack die me op een onwetende manier weet te integreren op sommige vlakken maar het is hen helaas niet gelukt de krachtige elementen over de volledige lengte van de duurtijd door te trekken.

Echter moet het gezegd worden dat er doorheen het album ook wel enkele rustige nummertjes tevoorschijn getoverd worden, al zijnde bijvoorbeeld “Cut The Rope” waar je heel erg rustig kan in mee headbangen. Heerlijk gewoon! Je ziet, het hoeft niet allemaal snel en energetisch te zijn om goed bevonden te worden

Conclusie: Een top debuut album van Peace Of Mind maar zonder meer. Geen verrassende elementen die me konden bekoren maar zeker wel een plaatsje waard in uw collectie om 2 of 3 wekelijks eens op te leggen en echt ‘loosch’ te gaan.

1. Twist of Fate

2. Misery Loces Company

3. Gaze Into An Abyss