Sons Of A Wanted Man – Black Days Black Dust (Pulverised Records/ Recovery Records)

Erik Vandamme    24 mei 2017

Met een perfecte mix tussen black metal, sludge, shoegaze tot postrock heeft de uit Beringen afkomstige band Sons of the Wanted Man al menig liefhebber van voornoemde muziekstijlen over de streep getrokken. Medio 2015 wist deze band, die muziek brengen in het voetspoor van bijvoorbeeld AmenRa, al te overtuigen met een knappe EP 7". We grijpen zelden terug naar het verleden, maar kregen nu pas de laatste EP van Sons of the Wanted Man voorgeschoteld. Black Days Black Dust kwam reeds begin oktober 2016 op de markt, maar verdiend ook nu nog steeds de nodige aandacht. Onze bevindingen:

Dat dit een gitzwarte trip zou worden, het wordt ons al vrij snel duidelijk bij Dodenleer. Niet alleen de titel boezemt een zekere angst in, ook instrumentaal en vocaal wordt alles naar een duister hoogtepunt gedreven. Echter het meest bijzondere is dat perfect combineren van verschillende uiteenlopende muziekstijlen. De trage en donkere opbouw van Black Metal. Pure sludge invloeden, met dank aan de demonische vocalen, voelen aan als klauwen die je de strot dichtknijpen. Bovendien zit er ruwe hardrock riffs binnen deze song - en de complete EP.

Echter, nooit krijgen we de indruk dat er een chaos ontstaat, telkens vloeien die muziekstijlen dus perfect in elkaar, alsof dat gewoon zo hoort. Meander begint zelfs dromerig tot dreigend, waarna de climax naar boven toe wordt ingezet. Of liever, naar beneden want we komen in de diepste kerkers van de hel terecht. Langzaam opbouwen, genadeloos toeslaan en uiteindelijk je in een vlaag van pure waanzin de keel dicht knijpen tot je die demonen in de ogen kijkt. Nee, een beetje licht zien we ook niet bij de daarop volgende songs Thou art Spiritless, waarbij de vocale aankleding net iets meer de 'cleane' kant opgaat. Want ook al zijn we diep onder de indruk van de duivelse riffs, die ons koude rillingen bezorgen. Het is net die vocale aankleding die je de ultieme doodsteek toedient. Black Days Black Dust zet bovenstaande stellingen nog wat meer in de verf.

Black Days Black Dust is een schijf die perfect past in het plaatje Sludge/Black Metal dat heden den dagen hoge toppen scheert binnen de 'underground' scene. Bands als AmenRa en Oathbreaker hebben er voor gezorgd dat ook een ruim publiek valt voor deze aanpak. Sons of A Wanted man mag gerust aan die lijst worden toegevoegd. Met deze kwalitatief enorm hoogstaande EP, die de meeste donkere kant van onze ziel naar boven haalt binnen vier duistere songs, bewijst de band niet te moeten onderdoen voor eender welke act binnen die scene. Meer nog, Black Days Black Dust zit boordevol verwijzingen naar meerdere muziekstijlen, waardoor een heel ruim publiek aan liefhebbers van meedogenloze, harde en donkere sludge tot black metal over de streep zouden moeten getrokken worden. Een aanrader van formaat voor liefhebbers van de meest duistere kant van sludge, black en post rock tot metal, is onze eindconclusie.

1. Dodenleer
  2. Meander
  3. Thou art Spiritless