New Trash - Circle (EP) (Bearded Punk Records)

Erik Vandamme    16 mei 2017

New Trash - nee dat is geen schrijffout - zijn een jonge punk band uit Leuven. Dit trio bracht vorig jaar een eerste schijf uit, die binnen het punkrock wereldje heel goed werd onthaald. Zoals het een goede punkband het betaamt, bouwden de heren ondertussen een ijzersterke live reputatie uit, binnen de 'underground' scene. Medio 2017 zijn ze klaar om de wereld te veroveren, of toch ongeveer. Op 19 mei verschijnt de EP Circle via het label Bearded Punk Records. Wij namen het schijfje onder de loep, en vinden een band die speelt alsof ze al dertig jaar op de planken staan, met een spontaniteit van jonge wolven die klaar zijn om iedereen te verscheuren.

Wat het meest opvalt, is de technisch hoogstaande wijze waarop zowel de instrumentalisten als zanger hun ding staan te doen. Punk is Chaos, of zo was de echte punk in de jaren '70. Ook dat vinden we voldoende terug op deze EP. De perfecte Punk plaat? We gaan nu ook niet overdrijven, want EP en full albums zoals deze, we komen die geregeld tegen.

Echter als je bij een heel lekkere up tempo song als Vicious circle of snel en snedige punk song als Satan de adrenaline door je adders voelt stromen. Dan durven we inderdaad spreken van een kwalitatief enorm hoogstaande EP van deze jonge band, zo eentje dat aan de ribben blijft kleven. En na elke andere luisterbeurt, ons nog meer over de streep lijkt te trekken.

Na die snoeiharde intro bij Vicious Circle worden we omgeven door een portie melancholie, en is de aanzet gegeven voor een duivelse trip die ons brengt bij Satan. Wat opbouw betreft wordt het tempo daarbij telkens opnieuw naar een ultiem hoogtepunt gedreven. Unknown grijpt terug naar de basis waarrond de punk golf is ontstaan, binnen een technisch wederom onaards hoog niveau. Ook bij afsluiter Live Fast die Dumb blijft New Trash schipperen tussen melancholie, snel en hard je de kop inslaan tot perfectie combineren met verdomd lekker aanvoelende spontaniteit.

Deze jongens lijken wel de jaren '70 zelf te hebben meegemaakt. Meer nog ze lijken het punkgenre, binnen deze vier songs te hebben heruitgevonden. Althans dat is het gevoel dat we krijgen bij het beluisteren van deze EP. New Trash blijft je bij de strot grijpen, een spiegel voorhouden, en ramt de luisteraar telkens met de kop tegen de muur. Tot die compleet murw is geslagen. Zo hoort dat gewoon! Ook al is het honderden keren voorgedaan, komen we haast elke week of maand een punk band tegen die deze trend volgt. Als je kwalitatief hoogstaande muziek brengt, en de luisteraar over de streep kunt trekken, door het brengen van een top plaat? Dan malen we daar toch niet over zeker. En dat is bij Circle zeker het geval. Kortom een lekkere Punk parel krijgen we voorgeschoteld, die elk beetje punk liefhebber gewoon in huis zou moeten halen. Is onze eindconclusie.

New Trash stellen hun EP voor op vrijdag 19 mei in JH Sojo te Kessel-lo. De line-up die avond ziet er als volgt uit:

20:00-20:35 FREAKS AND NERDS
21:00-21:35 STEELE JUSTICE