Pascal Deweze - Cult of Yes (Starman Records)

Erik Vandamme    1 mei 2017

Sommige labels hebben blijkbaar een glazen bol om kwaliteit en ontontgonnen parels binnen een brede omkadering telkens opnieuw te laten boven komen. Starman Records is zo een platenlabel die we zonder schroom kunnen bestempelen als visionairs binnen het muziek gebeuren. Neem nu Cult of Yes van Pascal Deweze. Een artiest en plaat die niet zomaar een gevoelige snaar raakt, maar eerder je hart doet verschrompelen van puur innerlijk genot. We komen het regelmatig tegen op Starman Records. Dit geheel terzijde. Pascal Deweze is een Belgische zanger, gitarist en producer die deel uitmaakte van verschillende bekende groepen, waaronder Metal Molly, Broken Glass Heroes en Sukilove. Deweze is bovendien ook een bedrijvige producer. In zijn eigen Studio Jezus in Hoboken produceert hij albums voor onder andere Bed Rugs, The Van Jets, Tubelight, The Germans en Creature with the Atom Brain. Als muzikant speelde hij mee op platen van onder meer Alex Chilton, Bettie Serveert en Maaike Ouboter. Ondertussen vond de man toch nog tijd om een eerste soloplaat uit te brengen. Cult of Yes komt op 5 mei op de markt, via Starman Records. Onze bevindingen.

Die ervaring in elk van de bands waaraan hij zijn medewerking, rechtstreeks of onrechtstreeks, heeft verleend speelt in zijn voordeel. Zowel instrumentaal als vocaal voel je aan. Hier is een artiest bezig met heel veel ervaring. En toch staat dit de speelse spontaniteit niet in de weg, gelukkig maar. Lekker aanstekelijke elektronica, een vocale aankleding die je bedwelmt, en een weemoedige tot zwevende atmosfeer. Meer hadden we niet nodig om deze plaat tegen het hart te drukken, en in diepe ontroering te geraken. Het leuke aan Cult of Yes is dat Pascal bij elke songs blijft schipperen tussen dromerig, zelfs iets 'spookachtig' , en dansbaar tot fleurig. Zoals donker en licht, vaak dichter bij elkaar liggen dan je denkt. Het scheelt maar circa twaalf uur tussen dag en nacht weet je wel. Zo wandelt Pascal telkens de dunnen lijn tussen - laat maar zeggen - een lach en een traan. Nog zo een pluspunt? Er is geen enkele song die boven de ander uitsteekt, het zijn één voor één songs die de pure schoonheid uitstralen van de glimlach van een kind, van de natuurpracht in een weidse vallei. Om maar enkele voorbeelden te geven.

Beautiful Penelope, Summer Bones, Paris, I Only have a yes for you. Ze ademen niet alleen perfectie uit, zowel vocaal als instrumentaal. Maar doen je enerzijds een traan wegpinken, tot zelfs de rillingen krijgen over je rug. Echter anderzijds krijg je een gelukzalig gevoel vanbinnen, waardoor je prompt wil dansen doorheen de huiskamer. Binnen dat alles blijft Pascal zijn verleden trouw, maar geeft toch ook een eigenzinnige draai aan het geheel. Cult of Yes is vooral een plaat die dus verschillende emoties loslaat bij de luisteraar. Of het nu in walmen van pure melancholie is, zoals bij het hartverscheurende mooie I am Out on a Field. Een song waarbij je niet enkel een speld hoort vallen, maar waarbij je hart diep zal worden geraakt. Of bij een lekker 'catchy' klinkende song als Strange Behaviour. Telkens doen de songs je glimlachen of bezorgen je kippenvel. Van begin tot bitter einde van deze plaat.

Dat dit live zal zorgen voor onaards mooie concerten? Daar zijn we nu al zeker van. Want live laat Pascal zich omringen door al even begenadigde artiesten. DRUMS Karen Willems (ex-Yuko, ex-Zita Swoon, Inwolves), BAS Alan Gevaert (dEUS, Chantal Acda,Trixie Whitley, Chris Whitley), PERCUSSIE Noah Melis (Bed Rugs, Shy Dog, Borokov Borokov), KEYS Hans De Prins (Go March, Broken Glass Heroes, Shun Club), GITAAR/KEYS Sjoerd Bruil (Black Cassette, Dez Mona, Gruppo di Pawlowski, ex-Sukilove,…), VOCALS Lien Moris (Piquet), VOCALS Anne-Sophie Ooghe (High Hi). Om maar te zeggen.

Pascal Deweze is o.a. live te bewonderen in De Roma in Antwerpen op 11 mei 2017. https://www.facebook.com/events/1749127585405250/?fref=ts. En ook dat is een aanrader.

Tracklist

1. EP10