Delorentos – Night Becomes Light (Gentlemen Recordings / Mass Market Recordings)

Erik Vandamme    16 april 2017

De Ierse Poprockband Delorentos ontstond in 2005 en blijkt in eigen land razend populair te zijn. Hun dromerige tot catchy Indiepop doet in grote mate denken aan een kruisbestuiving tussen bands als Air Traffic, Arcade Fire en zelfs het meer recente werk van U2. Radiovriendelijke songs die aan de ribben blijven kleven, zijn het paradepaardje van Delorentos. Night Becomes Light is ondertussen het vierde full-album van de band. De plaat werd eigenlijk al in 2014 uitgebracht in Ierland en UK. Echter, ter ondersteuning van een Nederlandse tournee, is er nu een heruitgave. In Benelux op de markt gebracht via Gentlemen Recordings en Mass Market Recordings. Onze bevindingen:

Home Again is een song die een tip van de sluier oplicht. Inderdaad een catchy, aanstekelijke song die je prompt uit volle borst begint mee te zingen. Wat aanduidt dat we hier met muziek te maken hebben die gemakkelijk in het gehoor ligt, waar niets mis mee is uiteraard. Ook bij de daarop volgende songs blijft Delorentos binnen de lijntjes kleuren. Show Me Love, Forget the Numbers, Everybody Else Gets Wet. Het zijn telkens opnieuw songs die, zoals we aangaven, wel ergens aan de ribben blijven kleven. Echter, een avontuurlijke of experimentele aanpak moeten we van deze Ieren niet verwachten. Door middel van ijle vocalen, simpele deuntjes en leuke melodieën. Probeert Delorentos telkens dus een heel ruim publiek van muziekliefhebbers over de streep te trekken.

Radiovriendelijke songs als Too Late, Valley Where the Rivers Run, I Will No go. Je begint ze al vanaf die eerste luisterbeurt prompt mee te zingen uit volle borst. Ergens doet die gladde productie ons enigszins de wenkbrauwen fronsen, we hadden het graag wat meer avontuurlijker gezien en gehoord. Echter kun je niet voorbij aan het feit dat die songs snaren raken, en bovendien heeft de band dit heel slim uitgedokterd. Lijkt het ons toch.

Even lijkt het met Fits (Too drunk to drive) alsof de band alsnog wat buiten de lijntjes gaat kleuren, met een meer rock getinte aanpak. Dit duurt echter niet te lang. Al vrij vlug krijgen we weer brave poprock deuntjes voorgeschoteld. Waar op zich dus niets mis mee is, laat dat duidelijk zijn. Delorentos brengt een plaat uit boordevol songs die je, eens ze op de radio worden gespeeld, prompt zal beginnen meezingen. Bovendien blijven ze telkens in je hoofd zitten, met dank aan de catchy tot aanstekelijke aanpak.

De titel van deze plaat Night becomes Light mag je dan ook letterlijk opnemen. In de donkere tijden waarin we tegenwoordig toch leven, is deze plaat een welgekomen lichtpunt. Waarbij de luisteraar de harde realiteit even kan vergeten. De perfecte plaat voor lange zomeravonden boordevol melancholie. Songs als City's Still Warm, Six Months to the day, Dublin Love song doen een zekere gemoedsrust over u neerdalen, waardoor je de problemen prompt bent vergeten. Als we dan toch een groot compliment kunnen en mogen geven aan Delorentos. Dan is het dat ze de stelling 'schitteren in eenvoud' hoog in het vaandel dragen. We raden de luisteraar aan om Night Becomes Light te beluisteren met een open geest, zonder het al te ver te gaan zoeken. Laat de rustige en radiovriendelijke songs, gewoon op je inwerken. De lekker 'poppy' aanpak raakt je hart, op een bijzondere plaats. Zonder daar meer of minder aan toe te voegen. Is onze eindconclusie.

1. Home Again (3:58)
  2. Show Me Love (2:56)
  3. Forget the Numbers (3:17)