Feed The Fire en het gat in de markt

Sylvie Huybrecht    13 april 2017

Al enige tijd zien we Feed The Fire vaker opduiken als organisator van clubshows in andere zalen dan De Verlichte Geest in Roeselare, waar de vzw thuis is. Gorgoroth en Melechesh, Vader en Immolation en binnenkort ook God Dethroned worden door hen naar De Kreun in Kortrijk gehaald in een zaal met toch flink wat meer ruimte voor rondzwiepende haardossen en een moshpit van betekenis. Of dat werkt, zo midden in de week als de bierdrinkende Belg zich de volgende ochtend veel te vroeg uit zijn bedstee moet heisen, dat vroegen we ons af. We spreken hier immers over subgenres binnen het de metalvitrine, en dat alleen al zou de doorsnee organisator twee keer moeten doen nadenken vooraleer hij een band op een duffe dinsdagavond boekt.

Snoozecontrol besloot zelf poolshoogte te gaan nemen tijdens Vader en Immolation en stootte er letterlijk op een muur van schouder-aan-schouder vierend duister volk in een volle benedenverdieping van De Kreun. Tijd voor een praatje met Feed The Fire over het succes van death en black metal optredens op een lange werkdag.

'Feed The Fire was oorspronkelijk de naam van een nummer van onze band. Al van bij het begin speelden we met het idee om 'meer' te gaan doen, maar de vzw hebben we eigenlijk pas opgericht bij de release van onze tweede cd in 2015. Toen we De Verlichte geest in Roeselare overnamen kwamen de zaken in een stroomversnelling. Dan zijn we wekelijks shows beginnen organiseren, maar we deden dat aanvankelijk gewoon onder de noemer van De Verlichte Geest omdat alle optredens daar plaats vonden.

Naarmate we aan bekendheid wonnen kwamen ook de aanvragen binnen van grotere bands. In Roeselare kan maar 200 man binnen, en dus moesten we uitwijken. De Kreun was een voor de hand liggende keuze, maar we konden daar dan moeilijk onze shows organiseren in de naam van De Verlichte Geest. Op dat moment is Feed The Fire vanonder het stof gehaald.

Met onze black en death metal shows komen we tegemoet aan de vraag van middelgrote bands die op tour zijn om toch in ons land op te treden. België is niet groot en de opkomst is er voor deze bands relatief klein. Daarom pikken ze Vlaanderen liever mee op een weekdag en reserveren ze hun weekends voor onze grotere buurlanden waar de opkomst aanzienlijker is. Bekende organisatoren in Brussel en Antwerpen haken af omdat ze het risico te hoog achten. Feed The Fire vult dat gat in de markt op, en ik denk dat de opkomst vandaag (Vader en Immolation, nvdr) bewijst dat de fans ons dankbaar zijn.

De Kreun is ook aantrekkelijk als locatie omdat sporende metalheads na de show nog gemakkelijk thuis geraken. In Roeselare ligt dat anders. Men heeft er de historische fout begaan van het station kleinschalig te houden ten voordele van Lichtervelde, dat wel uitbreidde. Vandaag de dag telt het station van Roeselare maar twee sporen en het leent zich niet tot druk of laat treinverkeer. Shows in De Verlichte Geest zijn in die zin minder toegankelijk voor wie geen auto heeft. Er zullen dus zeker nog meer optredens volgen in Kortrijk.'

Bij Snoozecontrol zijn we daar alvast niet kwaad om. Laat maar komen, die middelgrote bands die we anders aan onze neus voorbij zien gaan. Een greepje uit het aanbod de komende maanden:

In De Kreun:

God Dethroned (Belgian cd release) op 11 mei