Hangar - The Best of 15 Years, Based on a True Story (FC Metal/Gordeon Music)

Erik Vandamme    7 april 2017

Hoewel de Braziliaanse Power Metalband Hangar reeds sinds 1997 actief is. Zijn ze blijkbaar in Europa minder bekend. In eigen land heeft Hangar echter een indrukwekkende reputatie weten uit te bouwen. In de periode 1999-2009 bracht Hanger circa vijf studio albums uit en een hele rits verzamelaars tot live albums. Via het Duitse label FC Metal laat de band nu The Best of 15 years (Based on true story) op het publiek los. We hebben altijd al een dubbel gevoel gehad over verzamelaars. Maar deze dubbele plaat met bijna dertig songs, geeft een mooi overzicht van de carrière van deze Braziliaanse band.

Om meteen met de deur in huis te vallen. Power/heavy metal fans die Hangar niet moesten kennen, kunnen zich dankzij deze toch wel indrukwekkende verzamelplaat een beeld vormen van wie de band is? Welke evoluties ze hebben doorgemaakt, doorheen de 15 jaar. Fans van het eerste uur zullen hiervan smullen, omdat het inderdaad een mooie verzameling is van het oeuvre van Hangar. Er zijn de meer power metal gerichte songs als Hastiness, Forgotten Pictures en de Heavy metal stuff, met zelfs een knipoog naar andere metal genres zoals bij Let me know who I Am. Waaruit vooral blijkt dat Hangar vastpinnen op één muziekstijl, hen duidelijk tekort doen is. Bovendien blijkt dat deze Braziliaanse band hun muziek brengen op ongekend hoog niveau en daarbij niet moeten onderdoen voor menig act binnen zowel de Power als Heavy Metal. Variatie en het aanbieden van een wijds spectrum, dat is zo een beetje de rode draad doorheen het geheel.

Doorheen het volledige eerste deel zal dus ook iemand die Hangar niet kent, zich al een beeld kunnen vormen van hoe deze band is geëvolueerd door de jaren heen. We houden niet van vergelijkingen maken, dus doen we dat niet. Maar de ene keer worden we aangenaam verrast door een typische power metal, soms zit er een ballad tussen. Of song boordevol lange riffs. Echter het meest in het oog springende is dat je die songs na één luisterbeurt al zal meebrullen, bij voorkeur tijdens het spelen van een potje luchtgitaar en stevig headbangend. Vernieuwend is het niet, maar hoogstaand is deze verzamelaar zeker en vast.

Naast regulaire songs bevat de verzamelaar ook enkele bijzonder fijne akoestische songs als Angel and Stereo. En bovendien enkele live registraties. Zoals Hastines. Vijftien jaar is best lang, en Hangar heeft best een mooie set songs samengesteld, met enkele verrassende wendingen binnenin. Waardoor niet enkel hun 'hits' aan bod komen, maar ook enkele songs die je anders wellicht nooit zal hebben gehoord. Of heel zelden. Wat het volgende pluspunt is aan The Best of 15 years (Based on true story). Een verzamelplaat, die de luisteraar vooral een heel ruime kijk geeft op de carriere van Hangar. Laat u dus vooral verwonderen, want dit is power/heavy metal zoals je zelden tegen komt. En wie weet voel je naderhand ook de neiging om al die andere platen van de band eens onder de loep te nemen. Bij ons was dat na enkele luisterbeurten zeker het geval.

Tracklist

CD1
01. Hastiness