Bloodrocuted - For the Dead Travel Fast (Punishment 18 Records)

Erik Vandamme    24 maart 2017

We volgen de Brusselse thrash/death metal band Bloodrocuted al enkele jaren. Ondertussen brachten ze een straf debuut op de markt, Doomed to Annihilation (2013). De recensies waren over het algemeen heel lovend. De band brengt pure thrash metal, vanuit het hart. Echter, door de jaren heen heeft de band meer 'death metal' inbreng gebracht in hun songs en toch zijn ze nooit echt een typische death metal act geworden. Bloodrocuted is altijd wat blijven schipperen tussen de twee uitersten. In 2015 brachten ze nog een EP uit Disaster Strikes Back. We schreven daarover lovende woorden. Ondertussen zijn we twee jaar verder en op 1 april verschijnt een nieuwe schijf For the Dead Travel Fast. Wij gaven het kleinood enkele luisterbeurten en stellen vast dat de heren, na enig zoekwerk, een perfecte kruisbestuiving lijken te hebben gevonden tussen thrash en death metal

Na een vrij korte, maar indrukwekkende,  intro The Land beyond the Forest. Zijn we vertrokken voor een donkere, angstaanjagende trip die ons uiteindelijk tot absolute waanzin zal drijven. Echter, het meest opvallende is dat de band is uitgegroeid tot een geoliede machine, die de perfectie zowel instrumentaal als vocaal sterk benaderd. Geen spaander blijft geheel, op het einde van de schijf. Waren er in het verleden lichte twijfels, dan zijn we nu compleet overtuigd van deze jongens hun kunnen. Dit is technische thrash en death metal, van eenzaam hoog niveau. Meer nog, Bloodrocuted moet totaal niet onderdoen voor de grote acts binnen elk van de muziekstijlen.

Luister maar naar meesterlijke songs als Perversion of Purity - dat we al kenden van een vorige EP -The denial of the Cross Of het wonderbaarlijke Cult of Sacrifice. De heren brengen daarop telkens snoeiharde riffs, die ons prompt een ferme brok in de keel bezorgen. Binnen een omkadering die het midden houdt tussen snel en meedogenloos inhakken op de luisteraar, en traag maar heel subtiel ons de strot dicht knijpen. En tot moes slaan. Het is dan ook niet zozeer één instrument of die vocalen die de bovenhand nemen, de indrukwekkende kruisbestuiving tussen de verschillende elementen, bewijst nog maar eens dat deze band blindelings elkaar vinden binnen die vocale en instrumentale omkadering. Elke gitaar of bas riff, elke drum salvo, gaan door merg en been. Waarna een brullende, waanzinnige vocale aankleding ons telkens de ultieme doodsteek toedient.

Pure waanzin, is dan ook de rode draad doorheen de complete plaat geworden. Geen enkel rustmoment is ons trouwens gegund. We zijn nog maar pas bekomen van de ene mokerslag, en daar is de volgende vuurpijl al. Bloodrocuted leggen de lat, letterlijk en figuurlijk, enorm hoog. Vanaf die eerste song tot afsluiter Ominous. Elke song laat je verweesd achter, we vinden waarlijk geen enkel minpunt op deze plaat. En eerlijk, dat is wel anders geweest. Bloodrocuted is vooral een volwassen thrash/death metal act geworden. Die doorheen de jaren zijn kunnen groeien, en nu hun duivels pas echt kunnen ontbinden. We voelden niet zomaar koude rillingen bij elke riff en kanonskogel van drum salvo. Het voelde aan als ijskoude demonische klauwen die je bij de keel grijpen, en geen moment meer los laten. Tot het bloed uit je adders is gestroomd, en je laatste adem uit je longen is verdwenen.

For the Dead Travel Fast is een meesterwerk geworden, dat ons verdoofd, murw slaat en er uiteindelijk voor zorgt dat we de Duivelse demonen diep in de ogen durven kijken. Badende in het angstzweet. We durven het woord vernoemen, zonder daarover beschaamd te zijn. Dit is een grensverleggende parel van den thrash/death metal plaat geworden van een band die we doorheen de jaren hebben zien groeien. Van een typisch thrash metal bandje, zoals er zoveel zijn, naar meesters in hun vak. En bovendien de perfecte remedie hebben gevonden om thrash en death te vermengen tot een magisch geheel. Bovendien blijkt nog maar eens. Deze jongens vinden elkaar blindelings en dit niet alleen op of naast het podium, maar nu dus ook op plaat. Zo blijkt. De toekomst ziet er dan ook gitzwart uit. For the Dead Travel Fast komt begin april dus op de markt. De release show heeft plaats op 12 mei. Dit in samenwerking met Antwerp Metal Fest en Kavka: klik.

Tracklist

1. The Land Beyond the Forest
  2. The Leper and the Whore