Fake the Effort - Fake the Effort (eigen beheer)

Erik Vandamme    18 maart 2017

De Belgische rock band Fake The Effort timmeren reeds enkele jaren aan de weg. En brachten ondertussen eveneens enkele knappe EP's uit. In 2015 konden ze ons al bekoren met een knappe EP. Waarover onze recensent schreef: Een wazige tocht doorheen vlijmscherpe nummers die elk een andere betekenis kenmerken. Het is voor de luisteraar een waar genot te mogen genieten van wat deze band uiteindelijk heeft gebakken na al die podia ervaring. Ook in 2017 komt een nieuwe EP op de markt. Met drie songs die deze ingenomen stelling alleen maar kracht bij zetten.

Lekker catchy riffs, vocalen die je letterlijk bij de keel grijpen, en drumsalvo's die knallen als kanonskogels. Dit is de rode draad doorheen de song dead girlfriend. En feitelijk ook doorheen de volledige EP. Pure, onversneden rock-'n-roll, zoals we wellicht wel regelmatig tegen komen. Maar wie maalt daarom, als je bij elke luisterbeurt een stevige adrenalinestoot krijgt, en je gewoon bewust of onbewust, als een gek begint te headbangen? Come With me is nog zo een technisch hoogstaande song, die elk beetje rock liefhebber kippenvel zal bezorgen. Fake the Effort brengen rock muziek op een eenzaam hoog niveau, dat bewezen ze al meerdere keren. Ook uit deze EP blijkt dat we te maken hebben met een heavy metal band die niet moet onderdoen voor de zogenaamde grote bands binnen het genre 'rock'. In de brede zin daarvan. Dit is zo van die aanstekelijke rock muziek, waarbij de luisteraar prompt wil overgaan tot een potje stevig moshen en dansen tot de vroege uurtjes.

Uit deze drie songs blijkt nog maar eens dat deze muziek smeekt om live gebracht te worden. Home , de afsluiter van deze EP, knettert als een  haardvuur. De song - elk van de songs op deze EP - doet je watertandend uitzien naar meer. En daar knelt het enige schoentje een beetje. Dit smaakt inderdaad naar meer, veel meer. Fake the Effort brengt drie pareltjes van rock songs, die ons rock hart enorm diep raken. Het is hoog tijd voor en ferm full album. Waarom? Een EP is doorgaans een visitekaartje, om je te bewijzen naar een ruim publiek. Na de zoveelste magisch mooie rock EP, zijn we er meer dan ooit van overtuigd. Dat deze jongens klaar zijn om de wereld te veroveren, met hun lekker aanstekelijke rock muziek. Die als het ware aan de ribben blijft kleven. Meer hadden we niet nodig om compleet murw geslagen, over de streep te worden getrokken. We Want More! Is onze eindconclusie over Fake the Effort EP

Deze EP beluisteren en of aankopen?

1. dead girlfriend
  2. Come with me