Black Needle Noise (John Fryer) – 'Swimming Through Dreams' (singles) - (Shameless Promotion PR)

Erik Vandamme    20 maart 2017

Moest John Fryer geen belletje doen rinkelen. Dan ken je wellicht zijn werk als producer van Depeche Mode, Nine Inch Nails, Clan of Xymox, HIM en Stabbing Westwerd. Met zijn project Black Needle Noise keert Fryer terug in de tijd. Wie zijn werk kent van This Mortal Coil (1983- 1991) zal zich in deze Swimming Through Dreams (singles) zeker kunnen vinden. Black Needle Noise verkent vooral dus dromerige en sfeervolle Ambient en aanverwante wegen. Onze bevindingen:

U laten omringen door sterke vrouwen, het zorgt altijd voor onaardse meesterwerken. Dat is in het verleden meermaals bewezen. John Fryer heeft duidelijk een neus voor sterke vrouwen binnen de muziekwereld. Jarboe (SWANS), Jennie Vee (HOLE), Mimi Page (DELERIUM), Kendra Frost (KITE BASE), Betsy Martin (CATERWAUL). Het is maar een greep uit de rits vrouwelijke artiesten die meewerken aan deze LP. Elk van de songs ademen dan ook perfectie uit, in uitvoering en het brengen van de songs. Breekbaar tot dreigend, je hart verwarmen tot het breken. Binnen een intieme sfeer, of net door de trommelvliezen aan te vallen. Het zit allemaal verweven in deze schijf.

Swimming Through Dreams met Mimi Page geeft de toon aan. Dit is een kruisbestuiving tussen meesterlijke instrumentale inbreng, en een stem die je bedwelmt en tot andere oorden drijft. Mourning Morning (met Andreas Elevenes) en Queen Of Dust (met Antic Clay) zijn twee songs die worden ingezongen door mannen. Voor de rest is deze plaat vooral een ode aan de vrouwelijke vocalen. De breekbaarheid daarvan tot de manier waarop een vrouw je hypnotiseert door haar Goddelijke uitstraling, die omgeven is door onaards mooie schoonheid. Je vindt het telkens opnieuw terug op deze parel van een plaat. Dromerige, sfeervolle ambient is inderdaad de rode draad doorheen de meeste songs. Luister maar naar pareltjes als Heaven met Jennie Vee. Of laat je in een trance brengen door de breekbare stem van Kendra Frost op This King of Road. Echter, dat Black Needle Noise zich niet wil vastpinnen op één muziekstijl, het blijkt meermaals. Zo neigt Queen of Dust met Antic Clay, naar industrial - in de stijl van bijvoorbeeld Nine Inch Nails. She Stands On A Storm met Andrea Kerr is dan weer een mix van industrial rock met triphop invloeden.

Om maar te zeggen, John Fryer biedt op deze bijzondere plaat een mengelmoes van uiteenlopende muziekstijlen aan. Die dicht aanleunen bij zijn vroeger werk, maar daardoor niet gedateerd klinken. Nee, hij vindt genres als industrial, Ambient en dergelijke meer, gewoon opnieuw uit. John laat zich daarbij omringen door bijzonder getalenteerde muzikanten, en vocalisten. Binnen een al even uiteenlopend pallet van muziekstijlen. Hij verlegt grenzen binnen die genres, die ons vol bewondering doen genieten. En bovendien verweesd achterlaten.

De perfecte kruisbestuiving tussen het toomloze talent van john, en de wonderbaarlijke vocalisten. Het doet ons telkens naar adem happen. Swimming Through Dreams (singles).Is dan ook een plaat voor liefhebbers van industrial tot Ambient. Maar ook de fans van bijvoorbeeld This Mortal Coil, zullen zich in dit meesterwerk zeker kunnen vinden. Voor een verzameling van alle songs op deze LP, verwijzen we jullie graag door naar de bandcamp pagina van Black Needle Noise: https://blackneedlenoise.bandcamp.com/

1. Swimming through Dreams - with Mimi Page
  2. Heaven - with Jennie Vee
  3. She Stands on a Storm - with Andrea Kerr