Heron – You Are Here Now (eigen beheer)

Jens Deklerck    14 maart 2017

Het verhaal van Heron begint in een schuurtje in Pennsylvania. De broers Nathaniel en Ben Blick begonnen voor de lol hardcore the spelen met wat vrienden.  In de loop der jaren doorliep hun project de nodige personeelswissels, maar vooral de stilistische evolutie naar volwassen post-rock in een klassieke viermansopstelling (2 gitaristen – 1 bassist – 1 drummer) is opzienbarend te noemen. Begin 2017 brachten ze in eigen beheer hun debuutplaat “You Are Here Now” uit.   Hun zelfverklaarde invloeden omvatten grote bands zoals Pink Floyd en This Will Destroy You.  Een gebrek aan ambitie kan je hen al zeker niet verwijten, maar wat zegt het oor van de luisteraar?

Muzikaal brengt Heron een gevarieerde partij voornamelijk situationele post-rock met een pak ambient elementen.  Om u enkele voorbeelden te geven: Shores voelt aan als een zwart-wit film waarbij het hoofdpersonage in slow motion geniet van een nachtelijke wandeling op een godverlaten strand tijdens een zacht briesje.  De muziek omarmt dit gevoel van vrijheid en genot perfect, maar eens de drums aan intensiteit winnen verloopt de wandeling plots een stuk moeilijker.  Op het aansluitende Ender versterken de gitaren en de ambientale tussenstukjes het donkere en dreigende van een storm die om de hoek komt kijken.  Een koude wind steekt op en verandert de voorheen vrije luisteraar plots in een speelbal van de muziek.  Samen geven deze eerste twee tracks al een indicatie van de vele facetten en de grote afwisselingen die het album rijk is.

Stillness brengt een dubbel gevoel met zich mee.  Om te beginnen is er het gevoel van geborgenheid en veiligheid die uitgaat van de opvallende melodische gitaarprestatie.  Een stukje beschutting is gevonden ten midden van de duisternis.  Na de opklaring wordt de blik verruimt naar een ander landschap. Een uitgestrekte plattelandsvlakte doemt op en vraagt om verkend te worden.  De trip door deze hobbelige vlakte wordt tijdens Drop prachtig geprojecteerd door middel van de ene keer intieme en melancholische gitaarstukjes en de andere keer door gitaren die tot aanzetten rennen binnen het landschap.  Dit alles wordt van start tot finish met een grote zuiverheid en authenticiteit gespeeld waardoor verveling geen kans krijgt.

De titelsong, een ambient interludium, vormt de inleiding voor het hoog experimentele ArchivesArchives voelt met als zijn gelaagdheid, zijn vreemde loopjes en soms weinig gesofisticeerde overgangen bevreemdend aan en zal de luisteraars indelen in een pro- en een contra-kamp.  Waar dan weer geen discussie over bestaat is de grootsheid van Before The War.  Dit nummer balt zodanig veel elementen samen, dat dit niet meer in een visueel beeld te vangen is.  Before The War is een compositie waarin pure emotie centraal staat.  Instrumentaal wordt de muziek verhoffen tot pure kunst…iets wat alleen aan de grootste bands gegeven is.  Een meesterwerkje pure sang die enkel te bevatten is door ernaar te luisteren.

Conclusie: Heron is een naam om zeker te onthouden.  De band slaagt erin om gedurende 53 minuten een uitzonderlijk gevarieerd beeld van hun kunnen en hun schemerige droomwereld te scheppen.  De filmische visualiteit en de pure emotie worden tot in de puntjes verzorgd, waardoor “You Are Here Now” probleemloos een plaatsje mag claimen tussen de vele grote platen die het post-rockwereldje rijk is.

TRACKLIST:

1. Shores  8:30
  2. Ender  7:01