Tim Darcy - Saturday Night (Jagjaguwar)

Erik Vandamme    12 maart 2017

Tim Darcy is beter bekend als de frontman van Ough. Een Canadese band dat medio 2014 de postpunk naar een hoger niveau hebben opgetild met het prachtige album More Than Any Other Day. Als solo artiest begaat Tim echter heel andere wegen in. Saturday Night uitgebracht in februari dit jaar, bevat heel aanstekelijke indie rock songs, die het midden houden tussen pure pop muziek, en lekker 'catchy' rock refreinen.  Saturday Night is echter vooral een muzikale tijdreis, met een eigentijdse kijk op dat verleden.

We beginnen met eind jaren '60. Tall glass of water, Joan Pt. 1,2 doet ons terugdenken aan de begin jaren van o.a. The Velvet Underground, maar ook een streepje Sonic Youth. Binnen een heel aanstekelijke rock sfeertje uit die jaren '60 lijkt Tim Darcy zich nog het meest comfortabel te voelen. Zo zou later op deze plaat ook blijken. Still Waking up zet de stelling nog meer in de verf, dit had gewoon een Velvet Underground song kunnen geweest zijn.

Tim durft echter die comfortzone te verlaten, wat aanduidt dat hij van vele markten thuis is. De ene keer is dat meer overtuigend dan de andere. Wie zoekt die vindt echter, en zal pareltjes als First Final Day. Een intiem, zelfs breekbare song, die een gevoelige snaar raakt. Zeker kunnen smaken. Saturday Night doet je naar adem happen. En je hoort zowaar een streepje Roy Orbinson terug binnen songs als You Felt Comfort.  Found My Limit blijft de kwetsbaarheid van Tim naar voor brengen, binnen een adembenemende mooie omkadering. Wat dan weer de veelzijdige aanpak van Tim Darcy naar voor brengt.

De ingetogen nummers, die meer en meer komen opduiken, staan bovendien in schril contrast met de toch vrij krachtige start van deze plaat. Dat de man ook durft experimenteren, bewijst hij met Saint germain, waar knetterende 'beats' plots uit het niets komen opduiken en zelfs de trommelvliezen dreigen te doen barsten. Om daarna weer zalvend, je hart te ontroeren met het wondermooie What'd You Release?  Tim is naast een begenadigde zanger en muzikant. Ook een uitzonderlijke schrijver. Naast de muziek, raken de teksten vaak heel diep. En klinken bovendien enorm persoonlijk. Valt ons bovendien enorm op.

Tim Darcy brengt met Saturday Night vooral een heel gevarieerde plaat uit. Starten met nummers die rock getint zijn, overgaan tot breekbare intimiteit. Met tussendoor enkele heel bijzondere experimentele soundscapes. Dat is in een notendop hoe deze plaat in elkaar steekt. Vergeleken met zijn activiteiten bij Ough, is dit vooral een persoonlijke plaat geworden. Tim legt zijn ziel compleet bloot, en begaat uiteenlopende wegen.  We kunnen het niet genoeg herhalen, maar het bewijst nog maar eens dat Darcy als solo artiest van veel markten thuis is. Wat ons hoopvol doet uitzien naar meer in de toekomst. Een heel bijzondere plaat, van een al even tot de verbeelding sprekende artiest. Is onze eindconclusie.

Woensdag 17 mei treed Tim Darcy samen met Angel Olsen en Ryley Walker aan op Les Nuits Botanique. Ook dat is een aanrader:

1. Tall Glass of Water
  2. Joan Pt 1, 2