Jesca Hoop-Memories Are Now (Sub Pop)

Erik Vandamme    19 maart 2017

Onontgonnen parels, we komen ze telkens opnieuw tegen in de muziekwereld. Onze ingesteldheid is altijd geweest deze parels de aandacht te geven die ze al lang verdienen. Neem nu Jesca Hoop. Deze Amerikaanse Singer-songwriter groeide op in een gemeenschap waar zingen van hymen en Folk muziek schering en inslag waren. Ook was zij kindermeisje van het gezin van Tom Waits. Ze werd door Tom en zijn echtgenote op weg geholpen met haar muzikale carrière, zo lezen we in menig biografie. Met Love Letter for Fire , een duo project met Sam Beam (Iron & Wine), wist ze vorig jaar al te overtuigen. In februari die jaar, kwam een gloednieuwe plaat op de markt: Memories Are Now. Een pareltje van een schijf, waarin breekbaarheid, in al zijn facetten uit de doeken wordt gedaan. Binnen een experimentele omkadering. Er is echter veel meer aan de hand, dan dat alleen zo blijkt.

Memories are Now is de perfecte song, om rond een kampvuur zittende te genieten van de rust en stilte die de omgeving te bieden heeft. Jesca haar stem klinkt breekbaar en broos, maar zonder je in slaap te wiegen. Bovendien worden typische folk elementen mooi gecombineerd met eerder rock getinte riffs. Simon Says is zelfs een lekker 'catchy' song, die eerder op de dansspieren werkt, en zal zorgen voor een folk dansfeestje. Het duidt aan hoe veelzijdige deze artieste wel is. Cut Connection beroert harten, bezorgt je een krop in de keel en doet je zweven boven de wolken. Maar vooral, doe je de zorgen compleet vergeten binnen een heel vreugdevolle, zonnige omkadering. Songs of Old doet ons verlangen naar lange zomeravonden, samen met vrienden en geliefden rond de BBQ. Genieten van een glaasje wijn, met de ondergaande zon als magisch uitzicht. Jesca breekt harten met haar wondermooie stem, maar ook zielsrust. Zo merken we telkens opnieuw.

Tussen pijn en vreugde. Tussen een brede glimlach en een traan wegpinken van pure weemoed. Daar vinden we telkens de songs van Jesca Hoop terug. Memories Are Now laat bovendien een artieste horen die ondertussen met beide voeten op de grond staat, en weet wat ze wil. Maar ook een begenadigde artieste die haar stem als ultieme wapen in de strijd gooit, om net die gevoelige snaren te raken, waardoor je als mens compleet murw word geslagen.  Unsaid is een mooi voorbeeld, van hoe diep Jesca haar stem je hart weet te raken. Eén van de velen op deze prachtplaat.

Vooral is Jesca Hoop erin geslaagd een gevarieerde plaat uit te brengen, die zowel vocaal als instrumentaal alle kanten lijkt uit te gaan. Soms intiem tot minimaliserend, maar ook balancerende op lekker loos gaande rock geluiden. Strelen zonder je in slaap te wiegen, slaan zonder je pijn te willen doen. Het is de rode draad doorheen het geheel. Bovendien,deze plaat meerdere luisterbeurten geven is een must. Hoewel we al bij de eerste luisterbeurt over de streep werden getrokken. Hoe meer we naar de plaat luisteren, hoe meer we lijken te ontdekken. Memories Are Now een 'folk plaat' noemen, is daarom zowel de schijf als de uitvoerster hiervan enorm tekort doen. Dit is een parel van een album waarvoor een ruim publiek van liefhebbers van zowel folk, singer-songwriter of gewoon beklijvende muziek die aan de ribben blijft kleven, overslag zou moeten gaan. Wij waren alvast overtuigd, nu u nog!

Jesca Hoop zal op vrijdag 12 mei aantreden op Les Nuits Botanique, samen met The Big Moon. en ook dat is een sterke aanrader: http://botanique.be/nl/activiteit/big-moon-jesca-hoop-120517

1. Memories Are Now
  2. The Lost Sky