Edenbridge – The Great Momentum (SPV)

Jens Deklerck    11 maart 2017

De top bereiken!  Welke band wil dat nu niet?  De ene band staat er meteen, anderen komen er nooit en nog anderen moeten zich met vallen en opstaan naar de top moeten wringen.  Het Oostenrijkse Edenbridge is een perfect voorbeeld van de laatste categorie binnen hun eigen symfonisch hokje.  In het begin van dit millennium werden leuke releases nog iets te vaak afgewisseld door matig werk, maar toch slaagde het project van drijvende kracht Lanvall er in om gestaag op te klimmen tot een gerespecteerde band met enkele leuke albums als gevolg.  Het ondertussen 9de album is net uit en bevestigt het goede van de laatste jaren. “The Great Momentum” staat als een huis.

En of Edenbridge van het momentum gebruik maakt om hun status te verstevigen!  “The Great Momentum” blinkt uit in zowel productie en bombast.  Het daarmee gepaarde donkere geluid zal enkele luisterbeurten nodig hebben om volledig te doorgronden, maar het is duidelijk dat frontvrouw Sabine Edelsbacher en haar kompanen deze keer als echte professionals hun volledige potentieel op het publiek loslaten.

De klassieke elementen van het female fronted genre blijven vanzelfsprekend aanwezig in het kwalititatief hoogstaande geheel. Na het aarzelend kennismakingsnummer (en single) Shiantara barst het symfonisch gitaargeweld los met The Die Is Not Cast.  Binnen dit concept van symfonie en gitaren zorgen zowaar enkele Spaanse gitaren voor extra pigment.

Naargelang het album vordert valt de professionele productie steeds meer op.  De volwassen stem van Sabine klinkt sterker dan ooit en koppelt zowel tijdens de stevige nummers als de pianoballades, zoals Only A Whiff Of Life, het stevige moeiteloos aan het kwetsbare.

Ondanks enkele fantasietjes houdt Edenbridge voornamelijk vast aan de vuistregels van de female fronted scene.  Een groots opgezette finale is dus niet meer dan voorspelbaar.  Met een titel als The Greatest Gift Of All laat het gezelschap er dan ook geen twijfel over bestaan dat het zwaarste bombast in de staart zit.   Deze meer dan 12 minuten durende meerstemmige klepper is het orgelpunt van een spektakel dat om encores vraagt.

De top bereiken was niet gemakkelijk, maar na heel wat vijven en zessen heeft Edenbridge met “The Great Momentum” bevestigd dat ze hun plaats tussen titanen als Nightwish, Within Temptation en Epica dubbel en dik waard zijn.  Hun beste album tot nu toe.

TRACKLIST:

1. Shiantara
  2. The Die Is Not Cast