Freedom Call – Master of Light (SPV GmbH)

Jens Deklerck    10 maart 2017

Heeft een band als Freedom Call nog een introductie nodig? Waarschijnlijk niet.  Na een carrière die bijna 20 jaar overspant en 10 albums telt, is het Duitse gezelschap één van de bekendste bands die binnen de metalscene met positieve teksten een tegengewicht biedt voor het veelal door donkere thema’s gekenmerkte genre.  Hun laatste worp "Master Of Light", zie het verschil met Master of Darkness, is het nieuwste wapen waarmee ze sinds eind 2016 de positiviteit verder willen verspreiden.

Met een openingsslogan als Metal Is For Everyone maken de heren meteen duidelijk dat elitaire trekjes hier niet aan de orde zijn, maar dat iedereen welkom is.  De catchy melodieën en eenvoudige teksten maken van dit uitstekend geproducete nummer het vlaggenschip van dit feest vol openheid en jolijt. Van diepgaande tekstuele uitdagingen hoeft Freedom Call het zeker niet te hebben.  In hun happy power metal staan hoop, positiviteit, regenbogen en positieve slogans centraal zonder daarbij de grens van het ridicule te overschrijden.  Neen, "Master of Light" zet geen magische figuren zoals eenhoorns of tovenaars in de schijnwerpers om een publiek te betoveren. Dat soort escapades blijft wel in de stallen van Twilight Force en DragonForce staan.

Vrolijk meezingen en uitnodigen tot meedoen blijft het handelsmerk van Freedom Call.  Via een reeks bombastische oorwurmen zoals de topper Hammer of Gods worden we op een aangenaam tempo richting een duo buitenbeentjes gestuurd.  Kings Rise And Fall is de eerste vreemde eend in de bijt.  De vele frivoliteiten en de losse flodder die het refrein hier lijkt te zijn doen de wenkbrauwen een ogenblik fronsen, maar een gitaarsolo en een perfecte productie houden uiteindelijk alles licht verteerbaar. De enige noemenswaardige tempowissel valt te noteren bij de ballade Cradle of Angels, waar bombast en epiek eenmalig gekoppeld worden aan theatrale dramatiek.  Na een tweede reeks oorwurmen zorgt het poppy High Up voor een laatste meebruller van formaat.

CONCLUSIE: "Master of Light" is een overvolle kaasplank boordevol hartverwarmende, cheesy power metal die van start tot finish uitnodigt tot meezingen.  Hoewel het voor sommigen overgeproducet kan aanvoelen is het album is een must have voor elke metalfan die zonder al te veel nadenken een epische zangstonde wil inzetten.

TRACKLIST:

1. Metal Is For Everyone
  2. Hammer of Gods