Detour Doom Project - Nothing Remains of Us (Aquarellist)

Review:CD-reviews buiten BeNeLux
  Erik Vandamme    8 maart 2017

Bijzondere projecten verdienen bijzondere aandacht. Het meest opmerkzame aan het project Detour Doom Project is dat de muziek is samengesteld door mensen uit verschillende landen, die elkaar nog nooit 'echt' hebben ontmoet. Maar dankzij o.a. de sociale media elkaar wel hebben gevonden. Een van de leden van dit bijzondere project is Ivan Op De Beeck , ook bekend van al even tot de verbeelding sprekende projecten als For Greater Good. Ivan - ook bekend als 'Izzy' - neemt de trompet inbreng voor zijn rekening. Nothing Remains of Us kwam op de markt via het Russische label Aquarellist. De muziek wordt omschreven als ''Dark Jazz''. Wat ons, als Jazz liefhebber, dan weer heel nieuwsgierig maakt.


Het samenbrengen van muzikanten die hun jarenlange ervaring combineren met een hoge dosis jeugdige spontaniteit. Dat zorgt doorgaans voor iets magisch, dat met geen woorden valt te omschrijven. The Sky is Endless bewijst deze stelling al. Niet alleen is er de hartverscheurende trompet inbreng van Ivan dot ons naar adem happen. Bjarkan Wolfsdóttir haar vocale inbreng houdt het midden tussen zalvend, bedwelmend tot lichtjes dreigend. Maar vooral bevreemdend. Om maar aan te wijzen, dat Bjarkan over heel bijzonder capaciteiten beschikt, waardoor uiteenlopende vocalen kunnen worden naar voor gebracht. Luister maar naar het wondermooie Red Doom Room. Sluit bij voorkeur de ogen, en laat je hypnotiseren door die toch wel heel bijzondere stem.

Wat de instrumentale aankleding betreft, hadden we het al over de parels van trompet klanken. Het schipperen tussen pure duisternis, een dreigende ondertoon en hartverwarmende intensiviteit. We vinden het echter ook terug binnen de Hemels mooie Elektronische kruisbestuiving tussen klasse muzikanten: Adriano Vincenti: Sampler, Electronics, Concept , Gianni Pedretti: Electronics, Synth, Michele Malaguti: Electronics, Synth, Sound Manipulation. Die door hun eigenzinnige inbreng, één voor één de songs naar een ongekende hoogte opstuwen.

Elk van de songs ligt in diezelfde verlengde, althans wat de totaalbeleving betreft. Meestal  door een bedwelmende en heel duistere, je naar de keel grijpende, aankleding. Neem bijvoorbeeld Guilty. Een song die is omgeven door intimiteit die je tot waanzin drijft, zonder de geluidsmuren af te breken. Maar wel je hart net op die plaats weet te raken, waardoor je ziel eveneens heel diep wordt geraakt. Midnight Queen in Black Nylon Stockings is daar nog zo een voorbeeld van. Hartverscheurende drones en trompetklanken, een stem die je als het ware in een trance doet belanden. Binnen steeds opnieuw die donkere, en zelfs lichtjes angstaanjagende, omkadering.  Afsluiter The Long Goodbye zet al deze eerder ingenomen stellingen nog wat meer in de verf, binnen een circa tien minuten lange grensverleggende epos. Een meer dan indrukwekkend orgelpunt, en einde van deze schijf.

Als wij een plaat recenseren, nemen we doorgaans elke song apart onder de loep. Echter, bij deze plaat stuiten we van de ene naar de andere adembenemend mooie verrassing, waardoor eigenlijk het totaal pakket heel belangrijk is. Elk op zich zijn de songs wel degelijk grensverleggende parels, van pure donkere Jazz.  Samengesmolten tot een schijf, ontstaat echter iets magisch moois dat we moeilijk onder woorden kunnen brengen.

We kunnen dan ook besluiten:

Bevreemdend, bedwelmend en bezwerend. Het is zowat de rode draad doorheen Nothing Remains of Us. Dit is zo een 'Dark Jazz' plaat waar niet alleen landsgrenzen worden verlegd. Maar vooral muzikale grenzen. Bovendien is Detour Doom Project het levend bewijs dat gebruik maken van sociale media en de mogelijkheden daarvan uitbreiden, zeker kan leiden tot onontgonnen parels. Meer nog, dankzij die sociale media hebben uiteenlopende muziekanten, vanuit alle hoeken van de wereld, elkaar gevonden binnen een gemeenschappelijke interesse in dat ene ''intensieve duisternis''. Het zorgt voor een schijf die je in vervoering brengt, kippenvel bezorgt en verweesd achterlaat Volgens onze bronnen zijn er volop onderhandelingen bezig voor live optredens. Maar ook verder zetten van dit toch wel heel bijzondere project. Zo hebben ze al een aanbod gekregen om op een festivalletje in Berlijn te gaan spelen. Wijn zijn heel benieuwd wat dit op het podium zou geven, maar zijn er nu al zeker van dat dit een onvergetelijk trip zal worden. Naar de meest donkere en intensieve kant van onze duistere ziel.

Tracklist:

1 The Sky Is Endless

2 Motel Of Broken Heart

3 Nightfall

4 Red Doom Room

5 Guilty

6 Midnight Queen In Black Nylon Stockings

7 Distant Love

8 The Long Goodbye