Trash Metal night in De Mast met Kreator, Sepultura, e.a. !

Timo Claes    8 maart 2017

Vrijdag 3 maart zijn we afgezakt naar De Mast in Torhout voor een heuse Trash Metal Night. Met bands als Aborted, Soilwork, Sepultura en Kreator en een uitverkochte zaal zou het sowieso een feestje worden! De headliner van deze tour is Kreator. De Duitse band bracht eind januari hun veertiende studioalbum uit, genaamd Gods Of Violence. Deze zomer stonden ze nog op het podium van Alcatraz in Kortrijk. Sepultura en Kreator zijn toch grote namen in het trash metal genre en we mogen hen toch ook wel medegrondleggers noemen van het genre. Een stukje geschiedenis dus!

De eerste band die de avond op gang mag trappen is Aborted. Aborted is een Belgische band afkomstig uit Waregem. De groep is gevormd in het jaar 1995. In april vorig jaar brachten ze hun negende album uit, Retrogore. De band bestaat uit 5 leden met als frontman Sven de Caluwé. De band brengt vooral death metal en dat horen we meteen aan de grunts en screams van Sven. Ze brengen een korte set van 8 nummers, maar die zijn een plezier om naar te luisteren. Ze spelen een zeer strakke set met licht om epileptisch van te worden en gebruiken veel rook. Eindigen doen ze met het nummer Bit By Bit dat op hun nieuwste album staat.

De volgende naam op de affiche is de Zweedse band Soilwork. Deze band bestaat ook al sinds 1995 en stond al op tal van grote podia wereldwijd. Ze hebben overigens ook een nieuw album uit sinds augustus van het vorige jaar, DeathResonance. De set begint met een rustige piano intro om er dan meteen in te vliegen met gitaargeweld. De band bestaat uit 6 leden en ze brengen melodieuze death metal. Dat horen we ook meteen in het eerste nummer. De grunts en screams worden afgewisseld met clean vocals. We hadden de indruk dat het publiek niet echt op gang kwam, ook niet na de vraag van frontman Bjorn Strid. Tot bij het nummer Rise Above The Sentiment! Dan begint de zaal wat los te komen en is er hier en daar een moshpit te zien. Maar pas bij het nummer The Living Infinite 1, dat begint met wat getokkel op een akoestische gitaar gaat De Mast uit zijn dak. Net voor het gitaargeweld begon, komt de vraag voor een circle pit, die ook groots wordt ingezet. Afsluiten doen ze met het bekende nummer StabbingTheDrama.

Daarna is het de beurt aan Sepultura, de band die in 1984 opgericht is door de broers Max en Igor Cavalera. Overigens staan ze deze zomer op Graspop met hun Back to The Roots show waar ze het album Roots volledig spelen. De band heeft ook een nieuwe plaat uit, die uitgekomen is op 13 januari. Dit is al het veertiende album van de band en heet Machine Messiah. Het is al geleden van augustus 2015 dat de band nog eens in ons land was. De show begint met een basintro die iets weg heeft van een hartslag. Het eerste nummer is meteen een nieuwe, getiteld I Am The Enemy. Meteen een hard nummer om erin te vliegen en de pit gaat open. Dit is waar de fans meer dan een jaar op gewacht hebben. Bij het nummer Phantom Self begint iedereen mee te klappen. Om vervolgens weer de pit in te duiken. Daarna is het de beurt aan een bekender nummer, Choke. Deze beginnen ze met frontman Derrick Green mee aan de drums. Om dan samen met drummer Eloy een korte intro te verzorgen. Sepultura brengt een set met zowel nieuwe als oude nummers. De fans kunnen dit zeker smaken want de pit stond gedurende de volledige show niet stil. Afsluiten doen ze met 2 nummers van het legendarische album Roots, namelijk Ratamahatta en Roots Bloody Roots. Beide nummers worden uit volle borst meegebruld vanuit het publiek.

Ten slotte is het de beurt aan Kreator. Het podium is opgemaakt met 6 kleinere led schermen die verticaal staan links en recht van de drum. Achter de drum loopt er ook nog een brug die je langs twee kanten kan oplopen. De intro is op akoestische gitaar, maar vanaf de eerste zware tonen door de boxen klinken, worden we al beschoten met papiersnippers. Van een opening gesproken. Het eerste nummer is Hordes Of Chaos. En het was chaos in de moshpit, iedereen gaat volledig uit zijn dak.  Bij het nummer Satan Is Real horen we klokken luiden en zien we beelden van Satan op de led schermen verschijnen. Deze wordt snel opgevolgd door Gods Of Violence. Tijdens dit nummer neemt frontman Mille een CO2-kanon in de hand en spuit hij ermee in het publiek. Iets waar hij duidelijk plezier mee heeft. Kreator brengt ook een mix van oude en nieuwe nummers. Bij het nummer PhantomAntichrist wordt er gevraagd om een Wall Of Death. Deze begint vooraan en eindigt achteraan in de zaal. Het is iets wat veel bands vragen, maar wat meestal niet lukt. Wel, bij Kreator lukt het dus wel!

Tijdens het nummer Enemy Of God schieten de papiersnipperskanonnen weer en actie. We bevinden ons ongeveer in het midden van de set en de band verdwijnt van het podium. Er verschijnen 2 mannen verkleed op het podium met grote trommels. Zij brengen even een stukje percussie. Zo krijgt het publiek wat tijd om op adem te komen. Het eindigt op een soort van marcheergeroffel, wat mooi aansluit bij het volgende nummer World War Now. De main set wordt afgesloten met CivilizationCollapse. Het duurt gelukkig niet lang voor ze weer verschijnen op de tonen van ThePatriarch. Mille komt op het podium met de allombekende “Flag Of Hate”. Het publiek schreeuwt het uit. FlagOfHate galmt door de zaal. Afsluiten doen ze met het nummer PleasureToKill.

Het was een geslaagde trash metal avond in Torhout. Vier bands van topniveau hebben ons een geweldige avond gegeven. De fans gaan met opgeheven hoofd huiswaarts. Sepultura is ondertussen ook al aangekondigd voor Graspop Metal Meeting. Dat klinkt als een vervolgfeestje! Dit optreden werd georganiseerd door Biebob Concerts in samenwerking met Strike VZW.