Spreading the Disease - Viral EP (eigen beheer)

Erik Vandamme    8 maart 2017

Bij de naam Spreading the Disease, denken we prompt aan het gelijknamige album van Anthrax. Een plaat die is uitgegroeid tot een ware klassieker. Echter, dit gaat over een band die is ontstaan in 2014, en sinds dan stevig aan de weg aan het timmeren is. Later dit jaar zou de band een eerste full album op de markt uitbrengen. Echter, in 2015, lieten ze reeds van zich horen met een eerste EP. Viral EP laat een band horen die niet moet onderdoen voor eender welke metal band, in de brede zin van dat woord. Vanaf de eerste tot de laatste seconde kregen we de ene adrenalinestoot na de andere te verwerken, wat duidt op pure klasse van eenzaam hoog niveau.

F.U.C.K.U. zit boordevol meesterlijke riffs, snoeiharde drum salvo's en bulderende vocalen. Die de haren op onze armen doen recht komen van puur genot. Het feit dat dit gaat om een debuut, het doet onze mond openvallen van pure verwondering. Met Lost Generation treedt de band in het voetspoor van grote thrash metal bands zoals Anthrax of Megadeth. Echter, hen in dat keurslijf 'thrash metal' duwen is Spreading the Disease tekort doen. Dit is een EP die door merg en been gaat, en ons compleet murw slaat. En dan zijn we nog maar aan de eerste twee songs op deze parel van een plaat gekomen.

Bulldozer - die titel hebben ze duidelijk niet gestolen - is een circa zeven minuten lange song, die de eerder ingenomen stellingen nog meer in de verf zet. Spreading the Disease laat hierop alle demonen op ons los. Elke riff benadert de perfectie akelige, elke drumsalvo voelt alsof de ene kanonskogel na de andere op ons wordt afgeschoten. Waarna hartverscheurende vocalen ons de uiteindelijke doodsteek geven. Inderdaad, als een losgeslagen bulldozer raast de band over ons hoofd heen, en laat geen spaander geheel van onze hersenpan. Dit is het soort Metal waarmee bands als Metallica groot zij geworden. Over naar pure thrash metal, dat ons doet terugdenken aan bijvoorbeeld diezelfde Metallica in hun begin jaren? Dat krijgen we met Evolution. Het beter thrash metal werk, dat telkens opnieuw aan de ribben blijft kleven. Dat krijgen we met deze song voorgeschoteld. Echter is het ook de rode draad doorheen deze gehele EP.

Viral mogen we omschrijven als een waar meesterwerk, van een band die nog maar pas aan het begin staat van hun carrière. Wat ons doet uitzien naar de toekomst. Een toekomst die er, op basis van dit meesterwerk, meer dan ook rooskleurig uitziet. Want dit is metal van eenzaam hoog niveau, zoals we niet elke dag meer tegenkomen. Een EP boordevol agressie, energieke uithalen en riffs tot vocalen die je prompt aanzetten tot een stevig potje headbangen. Hard en meedogenloos, als een bulldozer. Dat schotelen Spreading the Disease ons voor. Meer hadden we dan ook niet nodig om over de streep te worden getrokken.

1. F.U.C.K.U.
  2. Lost Generation
  3. Bulldozer