Set Things Right 'Album Release Show' - Zappa (Antwerpen) - 18/02/2017

Review:Concerten
  Erik Vandamme    20 februari 2017

Wij herinneren ons de tijd dat release shows eindigen in routineuze 'feestjes' waar de nieuwe cd werd voorgesteld zonder ziel of warmte. Gelukkig zijn het nu andere tijden, zo stellen we vast in een goed gevulde Zappa te Antwerpen. Niet alleen laat de betreffende band er het dak compleet afgaan. Ze brengen bands of artiesten mee die op een minstens even hoogstaande manier hun ding komen doen. We zakten dus af naar zaal Zappa voor de cd voorstelling van Deathwish , de nieuwste schijf van Set Things Right. Een schijf waar we ondertussen al aandacht hebben geschonken in een recensie. We schreven daarover: "Schreeuwen, stampend en alles om zich heen omver blazend. Maar binnen telkens een melodieuze omkadering. Het is de rode draad doorheen deze plaat geworden. De boodschap lijkt bovendien telkens opnieuw vrij duidelijk. Tijd om wakker te worden, de wapens op te nemen en ten strijde te trekken tegen onrecht! We zijn er niet zeker van dat de boodschap is om oorlog te gaan voeren, maar elk van de songs zetten je aan om verdorie eindelijk uit die luie zetel te komen en iets te maken van je leven. Liefst van al nu! "Hoe dat live klonk? U leest het verder in dit artikel.


My Dog is Radioactive: de toekomst van punk rock, HC en aanverwante is in goede handen

Op een andere release show, deze van You Nervous? vorig jaar , zagen we de piepjonge band My Dog is Radioactive reeds aan het werk. En waren diep onder de indruk van de brok energie die op ons afkwam. We schreven over dat aantreden dan ook: "My Dog Is Radioactive is bij dezen een bandnaam om te onthouden binnen het punkrock gebeuren. Ze bewezen nu al op een heel hoog niveau te staan spelen, maar kunnen zelfs nog groeien. Eens de kinderschoenen ontgroeid zijn, kunnen deze jongens zeker nog potten breken binnen de punk en aanverwante wereldje. Zeker weten!" Net dat laatste bleek ook de tendens te zijn op de gehele avond.

Uiteraard, als openingsact krijg je het publiek iets moeizamer mee, maar dat lieten de jongens niet aan hun hart komen. Vanaf die eerste noten bleek nog maar eens dat deze jonge muzikanten op een duivels hoog niveau hun ding staan de doen. Maar ook nu al over de nodige dosis charisma beschikken, om menig podium in vuur en vlam te zetten. My Dog is Radioactive zetten dan ook een set neer die ons met verstomming sloeg, en waaruit blijkt dat de toekomst van punk rock, HC en aanverwante veilig is gesteld. Hoewel het publiek er vrij kalm bij stond, zag ik toch weer veel mensen vol bewondering staan kijken naar zoveel energie, spelplezier en gedrevenheid die deze jonge band naar voor bracht.

Als klap op de vuurpijl kregen we een aanstekelijke cover voorgeschoteld van Blitzkrieg Bop. Na al die jaren, nog steeds een song die meerdere generaties aansprak en nog steeds lijkt aan te spreken. Gebracht op een eigenzinnige wijze, met respect voor het origineel. Kortom, ook nu weer heeft My Dog is Radioactive ons compleet omver geblazen. Met een set boordevol technische hoogstandjes en een dosis spelplezier die we zelfs bij menig grote band binnen het punkrock genre niet altijd tegen komen.

Moments: Explosief, energiek en het dak er compleet laten afgaan

Tijd voor een andere Belgische parel binnen het Melodieuze Hardcore gebeuren. Moments timmeren sinds 2011 aan de weg. Ondertussen brachten de heren een heel knappe EP op de markt. Hun eigenlijke debuut Hopes & Dreams, bevat parels van songs die aan de ribben blijven kleven. In 2015 zagen we Moments op Rocktoberfest in Lier en schreven daarover:  Moments , omschreven als Melodieuze Hardcore, trekt de lijn verder waar hun voorgangers aan waren begonnen. Snelheid is heel belangrijk bij Moments. Ook hier krijgen we weer bulderende vocalen, die dreigen onze hersenpan in te slaan. Met een stomende set zorgen ze er dan ook voor dat het publiek volledig wild wordt

De band deed er alles aan om het publiek wakker te schudden door vanaf de eerste noot die lat heel hoog leggen, iedereen bij de strot grijpen. En niet meer los laten tot het einde. Zo zien we het graag. We kregen dan ook een heel explosief concert voorgeschoteld. Waardoor het dak er uiteindelijk compleet afging. Echter had de band het, vooral in het begin, wat moeilijk om iedereen aan het moshen te krijgen. Maar een charismatische frontman, en muzikanten die duivelse riffs als vuurpijlen op de aanwezigen afschoten. Zorgde er toch voor dat er wat beweging leek te komen in de zaal, en uiteindelijk het feest pas echt kon van start gaan.

Moments beloofden op hun facebook dat er in 2017 nog veel aankomt. After that, in June 2016, a brand new single 'Heartless' was released. It’s been a crazy journey so far but there’s a lot more to come in 2017! Op basis van dit optreden in zaal zappa, boordevol vuurkracht, spelplezier en songs die toch ook een boodschap bevatten.  Zijn de verwachtingen heel hoog gespannen. Live heeft Moments alvast bewezen uit het goede hout gesneden te zijn, na een wat moeizame start uiteindelijk iedereen van vooraan tot ver naar achter murw slaan? Daarvoor moet je heel sterk in je schoenen staan. Moments, kwam zag en overwon Zappa! is onze eindconclusie.

The Royal: Nederlanders doen Zappa op zijn grondvesten daveren

Nog meer veelbelovend moois kregen we uit Nederland. The Royal ontstonden in 2012 en brengen een bonte variatie tussen metalcore/hardcore. Volgens hun biografie op facebook. A band that takes the best of a wide variety of subgenres in metal and presents a fresh and unique cross-over into today’s scene. Na enkele releases zoals een EP Origins, een debuut in eigen beheer Dreamcatchers (2014). Brengt de band eind maart een eerste label release uit, via Branch Records. Met de titel Seven. Uiteraard zullen wij daar ook de nodige aandacht aan schenken in de toekomst.

Echter, 'live' heeft The Royal nu reeds hun kunnen bewezen. Zo mogelijk legden de heren de lat nog hoger dan hun voorganger, en gingen op de begane weg van deze laatste verder. Om uiteindelijk de zaal Zappa op zijn grondvesten te doen daveren. Elk van de muzikanten spelen niet alleen op technisch enorm hoog niveau, maar profileren een dosis spelplezier dat gegarandeerd moet uitmonden in daken die er weer eens compleet afgaan. Het zou niet de eerste, of de laatste keer zijn op deze avond.

We kunnen dan ook besluiten. De Nederlanders bewezen 'on stage' hun kunnen binnen een stevige, energieke set. Dit resulteerde in menig mosh pit, verschillende stagedivers, en een pak crowdsurfers. Leek bij de vorige twee optredens het publiek toch nog wat wakker geschud te moeten worden, dan barste de bom compleet open in ons gezicht tijdens het aantreden van The Royal op deze release show. En dan moest de hoofdbrok van deze avond nog komen.

Set Things Right: Feestje bouwen, tot de vroege uurtjes!

CD releases zijn vooral een feestelijke bedoening, waarbij een band niet alleen zijn nieuwste parel voorstelt. Maar ook hun live reputatie nog wat meer in de verf weet te zetten. Dat moeten Set Things Right gedacht hebben, toen ze aan hun set begonnen. De verwachtingen van zowel de nieuwste schijf, als het optreden zelf, waren gezien die eerder genoemde reputatie dan ook heel hoog gespannen. Het bijzondere  aan een band als Set things right is de combinatie tussen de cleane vocals van Jos, met de krachtige stem van Roger. Gerugsteund door muzikanten die ijzingwekkende riffs uit hun instrumenten toveren, die ons koude rillingen bezorgen. Dat werd op deze zaterdagavond nog meer in de verf gezet. Bovendien is Roger een klasse entertainer, die niet alleen zijn publiek aanspreekt maar iedereen letterlijk aanzet tot het bouwen van een wild feestje, tot de vroege uurtjes.

Bovendien blijken de nieuwe songs totaal niet te moeten onderdoen voor de wat 'oudere' kleppers. Dit bleek al bij het meesterlijk gebrachte Deathwish , uit het gelijknamige album. Vanaf die eerste song ging het publiek trouwens compleet uit de bol, en zou daar niet mee ophouden tot het bitter einde van de set. Naast riffs, drum salvo's en vocale inbreng, was er ook plaats voor enig vertier. In de vorm van het in het publiek gooien van plastieken attributen, pogingen tot crowdsurfen op een rubber bootje en afschieten van confetti. Kortom, er werd binnen een totaalbeleving, alles aan gedaan om het publiek compleet murw te slaan en verweesd achter te laten. Nu begrepen we pas de oproep '' Bring your dancing shoes and swim shorts. Do not question it.'' Er werd dus niet alleen een metalcore/hardcore feestje gebouwd. Door die opblaasbare attributen, leek het zelfs een strandfeest te gaan worden. Alleen het zand, zon en zeewater ontbrak nog.

Set Things Right hadden brachten trouwens niet zomaar de volledige plaat, in een routineuze omkadering.  Songs als Fairytale gone bad, The Puppet show en het nog steeds enorm beklijvend klinkende 1997. Ze bezorgden ons allen een adrenalistoot, tot krop in de keel. En werden dus gebracht met oog voor spontaniteit, en spelpleizr. Zoals we dat zelden tegen komen in het genre. Als klap op de vuurpijl zaten er twee gesmaakte covers tussen. Waaronder Faint (Linkin Park), dat door het publiek werden meegebruld van vooraan tot ver naar achter. Of zo was een indrukwekkend 'rustig moment, waarbij de aanstekers en andere lichtjes de hoogte ingingen, best een aangrijpend moment waarbij we een heel andere kant te zien en horen kregen van wat de band te bieden heeft.

Kortom Set Things Right schotelden ons een gevarieerd aanbod uit hun carrière voor , waarop stilstaan onmogelijk bleek te zijn. Vuurpijl na vuurpijl schiet de band op de aanwezigen af. Geen moment rust is hen gegund. Zo hoort dat nu eenmaal op een Release feestje. Het album Deathwish kon ons al overtuigen. Ook live bewijst Set Things Right te zijn geëvolueerd tot een metalcore/hardcore band die op eenzaam hoog niveau hun ding staat te doen, en niet moet onderdoen voor de grote namen binnen het genre. Integendeel!

Setlist: Deathwish//Awake//The winter's  Tale // Feeding Snakes // Fairytale Gone Bad // The Puppet Show // 1997// Faint // So fragile, so Frail // ENCORE // Don't close your eyes // Jesux 666// Dear Erica


Of Mice & Men

Posted by Snoozecontrol on Wednesday, 25 March 2015