European Ghost - Pale And Sick (Unknown Pleasures Records)

Erik Vandamme    17 februari 2017

Het is in deze tijden onmogelijk geworden om vernieuwende muziek te brengen. Alles is al voorgedaan. Ondertussen een dooddoener die ook wij vaak naar voor brengen. Maar soms kom je parels tegen, die je toch met verstomming slaan door het aanbieden van een weids pallet muziekstijlen. Binnen een 'donkere elektronische omkadering' pareren ook European Ghost. Pale and sick kwam reeds uit in 2016 via het label Unknown Pleasures Records. Hoewel we zelden terugkeren in de tijd, vonden we toch dat deze parel binnen het post punk en aanverwante, nog meer aandacht verdiende. Het waarom, lezen jullie verder in deze recensie.

Uiteraard doen de nummers je terugdenken aan bands uit de gouden tijden van Post punk, krautrock tot new wave. Echter is het net de fijne mix tussen al die donkere muziekstijlen, dat ons telkens naar adem doet happen.  Deze Italiaanse band wordt bewierookt door zowat de complete underground muziekpers, binnen de scene. En dat lijkt zeker niet gelogen. Luister maar naar het wondermooie, Trip on Mars, Preset of titelsong Pale and Sick. En laat je vooral meedrijven over de golven van intensieve duisternis. Het mooie aan deze Pale and Sick is dat elk van de songs op zich pareltjes zijn van post punk/new wave en aanverwante songs. Echter is het vooral dat totaalpakket dat ons over de streep trekt.

European Ghost leggen de lat dan ook vanaf de eerste tot de laatste song enorm hoog. En experimenteren bovendien met elk van voornoemde muziekstijlen. Net dit maakt hen toch vrij uniek, binnen het overaanbod van wat we tegenwoordig voorgeschoteld krijgen. Want laat ons eerlijk zijn, er gaat geen week voorbij of daar komt plots een nieuwe post punk opleving aan. Echter blijken die niet allemaal van even hoogstaande kwaliteit te zijn. Deze Italiaanse band echter, blijken toch een uitzonderlijke parel zoals we heel zelden tegenkomen. Ze vinden zowaar de voornoemde muziekstijlen zelfs opnieuw uit. Neem nu August in Winter. Een song die gespeend is van intensieve, donkere soundscapes die je haast letterlijk bij het nekvel grijpen. Vocalen, die je dieper en dieper hypnotiseren, binnen diezelfde duistere omkadering. Tot je, haast in een trance, en totaal buiten adem, de demonen in de ogen kijkt.

Het aanbieden van een uitgebreid pallet van diversiteiten, telkens binnen die eerder vernoemde ultieme donkere omkadering. Is zowaar de rode draad doorheen deze Pale and Sick. Echter benaderen European Ghost , zowel vocaal als instrumentaal, de perfectie.  Er geen echt speld tussen te krijgen. Door het aanbieden van een bonte variatie tussen new wave, post punk, krautrock - ja zelfs EBM vinden we terug op deze plaat - zou een breed publiek aan liefhebbers van het donkere elektronische genre, hierin zijn of haar gading moeten vinden. We kunnen dan ook besluiten, European Ghost vinden geen nieuwe muziekstijl uit, maar verleggen grenzen binnen de aangeboden, eerder vernoemde muziekstijlen. Die we nog maar weinig bands hebben zien of horen overschrijden. Kortom, een parel van een plaat die ook in 2017 de aandacht dubbel en dik verdient.

1. Trip  on Mars - 04:18
  2. Preset - 03:43
  3. Pale and Sick - 04:10