Drescher - Steinfeld (Napalm Records)

Jens Deklerck    13 februari 2017

Kent u Drescher al? Of hun muziekstijl 'Dreschmetal'? Drescher is een vijfkoppig gezelschap uit Oostenrijk die exclusief in het eigen dialect zingt. Ze zijn actief sinds 2013 en lieten onlangs hun tweede langspeler "Steinfeld" op de wereld los. Het album omschrijven ze zelf als “De zwaarste volksmuziek die je ooit gehoord hebt”. De interesse is gewekt.

Het 40 minuten durende werk bevat 10 nummers die we voor het gemak onder de door de band gecreëerde noemer ‘Dreschmetal’ plaatsen. Het is een mix van dé twee stijlen bij uitstek om een metalfeestje te bouwen: thrash metal en folk metal. Het album begint met een gesproken intro die overgaat in het trolachtige gezang van vocalist Bernd Wograndl. Drescher laat hier nog in het midden welke richting het album uit zal gaan.

Met een krachtige ‘Jetzt geht’s Los!’ wordt Adrenalin, het eerste hoogtepunt van het album, ingezet. De accordeon en het meerstemmig gezang laten geen twijfel meer bestaan over het hoge folkgehalte dat de rest van het album zal bepalen. Toch blijven de thrashinvloeden permanent onder de folkgolven aanwezig. Een eerste vergelijking met Finntroll doemt op en zal alleen maar sterker worden.

De nummers Regen en Es Reignt Bluat vormen een opvallend duo. De vallende regen als outro van de melodieuze eerstgenoemde gaat naadloos over in Es Reignt Bluat, een cover van Raining Blood, de Slayer-hit met de legendarische regenintro. Of deze hoempaversie in de smaak valt bij het thrash-instituut is ons niet duidelijk, maar eenmaal van de verbazing bekomen, gaan wij in elk geval helemaal uit ons dak.

Het feest is nu helemaal losgebarsten! De laatste vier nummers zijn stuk voor stuk goed uitgewerkte folk metal-nummers met een aanstekelijk ritme en een hoog meebrulgehalte waarbij enkel de grootste negativist het dansen zal schuwen. Onder leiding van de nu immer prominente accordeon van Filip Rado vermijdt de band op grandioze wijde de valkuil van de lompheid waaraan de folk metal zich wel eens durft te bezondigen. Op Endlich Leben is een afsluitend lieftallig kinderkoor de laatste verrassing uit de ruime toverhoed van Drescher.

"Steinfeld" is een kwalitatief hoogstaande schijf met een eigen karakter die probleemloos in de bovenste schuif van de folk metal kan worden gelegd. Klasse en plezier opereren in een perfecte harmonie. De Dreschmetal lijkt klaar om in de nabije toekomst nog vele harten te winnen.

TRACKLIST:

1. A Bissl Glick 3:01

2. Adrenalin 4:01