Der Waldläufer - Fluidum (Ambiosoul)

Erik Vandamme    13 februari 2017

Sommige artiesten verstaan de kunst om 'rust' om te zetten tot iets magisch mooi, moeilijk onder woorden te brengen.  Der Waldläufer , het ambient/chillout/downbeat project van een Duitse grootmeester Tobias Seidenthal, blijkt één van die zeldzame artiesten die je dankzij zijn muziek in hogere sfeer lijkt te brengen.  Reeds in 2013 liet zijn meesterwerk Wanderlust ons verweesd achter. Medio 2015 deed Tobias dat kunstje nog eens over bij Nateace. Net zoals een andere grootmeester binnen deze muziekstijl, Brian Eno, beschikt Der Waldläufer over de gave om je hart en ziel als het ware te genezen van pijn en smarten. Zonder meer maakten we ons weer op voor een trip, naar verre ontontgonnen wegen. Waar de harde realiteit spoorloos is verdwenen. Fluidum komt begin maart op de markt, en doet ons weer wegzweven naar onaards mooie landschappen.

In het verleden heeft Tobias ons al kunnen bedwelmen, door deze bijzondere gave. Het lijkt wel alsof deze artiest een zesde zintuig heeft, waarmee hij muziek kan maken op een onaards mooie manier, en je raakt op plekken waarvan je zelfs het bestaan niet wist. Heel diep in je hart verborgen, huist een mens die enkel maar heel gelukkig wil zijn. Die enkel de schoonheid van het leven, naar boven wil brengen, in een donkere en koude wereld. Der Waldläufer brengt deze 'mens in u' naar boven, binnen een adembenemende omkadering. De muziek die hij brengt, het is zoals we eerder aangaven moeilijk te omschrijven in woorden.

Vergelijk het met een lange wandeling doorheen weidse landschappen, ver van de realiteit snuif je gewoon letterlijk de stilte, de intimiteit en geborgenheid met de bloemen en planten rondom u op. Het enige geluid dat deze immense stilte verstoord  is het gefluit van de vele vogels in de lucht. Sluit bij voorkeur de ogen, en stel u die 'stilte' even voor. Inderdaad, het is met geen woorden te omschrijven wat je echt voelt op zulke intensieve momenten van rust en geborgenheid. Nu, dat is wat we ook voelden bij het beluisteren van deze Fluidum.

Geluidsmuren worden niet afgebroken bij Blossom Sun, Yanaras Light of Elysium. Eigenlijk de volledige plaat. - Want ja , je moet deze plaat in zijn geheel beluisteren eer je echt zal voelen waarover ik het in deze recensie heb- . Eerder zal zijn muziek, op een subtiele en intimistische wijze, je hart tot complete 'zen' brengen. Binnen een hypnotiserende atmosfeer, zoals we dat ondertussen van Tobias gewoon zijn. Aan het gedoodverfde concept is dus niet echt veel veranderd, maar dat hoeft ook niet. Want dit is het soort Ambient dat je hersens binnen dringt, en de ziel tot kalmte brengt. Dit is het soort Ambient dat als het ware een helende invloed heeft op u als mens. Dit maakt een artiest als Der Waldläufer dan ook uniek binnen deze muziekstijl, want velen proberen maar weinig slagen daar daadwerkelijk in.

Fluidum komt op de markt op 3 maart 2017. Volg Der Waldläufer, en al zijn activiteiten, via volgende websites en sociale media:

Blossom Sun

Yanaras Light