F.O.D. - Harvest (Funtime Records)

Erik Vandamme    8 februari 2017

We zeggen het al veel jaren, we zullen het nog eens herhalen. Punk is niet dood, het is geëvolueerd. Bands als F.O.D. bewijzen al veel jaren dat die stelling volledig klopt. De heren timmeren al sinds 2008 aan de weg. Brachten meerder knappe platen uit, die aan de ribben blijven kleven. Maar bewezen vooral live een brok energie te zijn, die niemand ongemoeid laat. Zo schreven we vorig jaar nog over hun aantreden op de Release show van een andere punk rock klepper uit ons land You Nervous?, het volgende: "Dat F.O.D. ondertussen al ervaren rotten zijn binnen dat punkrock gebeuren? Dat stralen ze inderdaad uit. Dat deze ervaring ervoor zorgt dat deze heren op technisch hoogstaande manier staan te spelen? Dat bleek ook nu weer eens. Maar het zo mogelijk belangrijkste is dat F.O.D. nog steeds op het podium staan als jonge wolven die nog alles moeten bewijzen. Het siert hen! Niet alleen zijn er de nodige grappen, grollen en kwinkslagen die elk van de leden naar voor brengen. Ook brengen ze een hoogstaande set, waarbij we kippenvelmomenten krijgen. En terug flitsen naar tijden toen de punkgolf hoogtijden beleefde. Hans - guitar, lead vocals Stijn - backing vocals Pierre - bass Lode - drums zijn dus niet alleen klasse muzikanten. Ze brengen hun muziek ondanks al die jaren ervaring nog steeds vanuit het diepste van hun hart. Van enige routineus hun set afwerken is totaal geen sprake, de spontaniteit spuit zowat alle kanten uit."

Met Harvest , die wordt voorgesteld op 11 februari in Hangar 27 te Edegem, slaat F.O.D. niet alleen een andere bladzijde om maar zetten die ingenomen stellingen nog wat meer kracht bij. Songs brengen die een boodschap bevatten, maar ook een hoge dosis relativeringzin naar voor brengen. Het is de rode draad doorheen het geheel. Vrij korte songs worden op ons afgevuurd, zoals dat hoort bij het genre. Direct het publiek bij het nekvel grijpen, en niet meer los laten. Dat doen F.O.D. eveneens. Songs als 41, Crew You , Last tot There is a place (where we can go to) voegen wellicht weinig toe aan het gedoodverfde concept, maar bewijzen dat deze heren na al die jaren nog steeds die gevoelige punk rock snaar kunnen raken. Binnen een technisch enorm hoogstaand niveau, vliegen de songs ons om de oren. En telkens stellen we vast, dit is gewoon muziek die smeekt om live gebracht te worden. Dat was in 2008 al zo, dat blijkt medio 2017 nog steeds het geval. Pas op een podium komt de bommen energie die telkens op ons afkomen, echt tot hun recht.

Als er toch één verandering merkbaar is, zo  merken we toch op, dan is het dat alles binnen een iets meer donkere omkadering gebracht wordt. This Year has been the worst Yet duidt aan dat de band door één van de moeilijkste, donkerste periodes van hun carrière is gegaan.  Je hoort dan ook een zekere pijn terug in de vocalen, maar ook de instrumentale aankleding. Echter, ondanks de iets meer serieuze aanpak, blijft er een sprenkeltje hoop op betere tijden over. Niet bij de pakken blijven zitten, en gewoon doorgaan met je leven, is een andere rode draad doorheen het geheel merken we telkens opnieuw op.

F.O.D. doen anno 2017 nog steeds waar ze altijd heel goed in zijn geweest. De luisteraar, met een kwinkslag links en rechts, een spiegel voorhouden. Het soort hoogstaande punkrock brengen, dat gegarandeerd aan de ribben blijft kleven. Deze keer binnen een iets 'donkerdere' omkadering, maar nog steeds met hart op de juiste plaats. Bovendien kan je niet voorbij aan het feit dat de heren totaal niet moeten onderdoen voor de grotere bands binnen het genre. Vaak worden ze vergeleken met bands als NOFX. We zouden kunnen stellen dat F.O.D. het Belgische antwoord is op bands als voornoemde, maar dat is de band tekort doen. Ze zijn na al die jaren nog steeds gewoon zichzelf, en raken nog steeds die gevoelige 'punk rock' snaren. Waardoor je als liefhebber van deze muziekstijl, sowieso overslag zal gaan. Harvest is het zoveelste bewijs dat we hier te maken hebben met een punk rock band, die helaas te weinig erkenning krijgt. Er is echter verbetering op komst, F.O.D.  mogen binnenkort aantreden in het voorprogramma van SUM 41, in Ancienne Belgique - 8 maart. https://www.abconcerts.be/nl/agenda/evenementen/sum-41/19994/ Een erkenning voor die jarenlange strijd, die ze zeker op basis van weer een klasse plaat, dubbel en dik verdienen.

Naar goede gewoonte zal de band hun nieuwste plaat voorstellen op hun eigen festival. Meer informatie daarover vinden jullie via de volgende link:

1. 41

2. Crew You