The Barber - General Thrashing (Zero Hero Recordings)

Erik Vandamme    28 januari 2017

Russische metalacts, je komt het niet elke dag tegen. En dat is op zich heel jammer. Want ook daar ontstaan eigenlijk wel interessante bands om uit te checken. Een bekende naam uit die contreien is Arkona. We kunnen sinds kort nog eentje aan de lijst toevoegen, die het zeker en vast waard is om de nodige kansen te geven. The Barber brengt met General Thrashing een plaat uit die hard, puur en zonder omkijken door de strot geramd worden. Zoals we onze portie 'thrash' het liefst hebben. Niet bijster origineel, maar wie maalt daar om?

De energieke aanpak waardoor geluidsmuren worden afgebroken, krijgen we al voorgeschoteld bij die eerste song Burn not leaving Ash. Het zal het begin zijn van een snelle en meedogenloze trip over hobbelige wegen. Met het verstand op nul, de ogen gesloten, gewoon de adrenaline zijn werk laten doen. Is dan ook ons advies bij het beluisteren van deze plaat. The Barber bestaat al enkele jaren, brachten enkele EP's één full album uit in eigen beheer. We horen dan ook dat deze band ervaring hebben binnen de scene, aan de technisch hoogstaande riffs die snijden als scheermesjes. Working Class Anti-Heroes is daar het mooiste bewijs van. Instrumentale perfectie, op een roetsjbaan van het leven, zo zou je de muziek nog het best kunnen omschrijven die we door de strot geramd krijgen. Naast de instrumentale huzarenstukken, waren we bovendien onder de indruk van het stembereik van Alexey Mosin. Hij grijpt je, met zijn bulderende stem, letterlijk bij de strot en laat geen seconde los.

Waar The Barber me nog het meest doet aan denken is een kruisbestuiving tussen bijvoorbeeld Motörhead en Exploited. Punk meeting hardrock, zoals je wilt. Don't deprive the Boozer of His Booze bewijst die stelling nog maar eens. Korte maar krachtig, de luisteraar zonder medelijden tegen de muur kwakken, tot die verweest achter blijft. Met dit concept brengt de band wellicht niets nieuws onder de zon. Er lopen zo wel duizenden bands rond. Maar net door de eerlijke aanpak, de recht-toe-recht-aan manier van brengen van de songs - Waardoor we die ene na die andere adrenalinestoot krijgen te verwerken- Worden we, ondanks een in eerste instantie eerder sceptische kijk op de zaak, telkens over de streep getrokken. General Thrashing is door die snelle en krachtdadige aanpak een plaat die zowel punk als hardrock liefhebbers zou moeten aanspreken. Punk, wegens de snel op elkaar volgende songs, zonder al te lange solo's. Hardrock, net om die hemelse riffs en snoeiharde drum salvo's gecombineerd met de bulderende stem van Alexey. Is onze eindconclusie

In November 2017 zou The Barber gloednieuw werk op de markt brengen Beat The Bastards (The Exploited cover)https://thebarberussian.bandcamp.com/. Maar er is meer, volgens onze bronnen zal de Russische band in mei aantreden in ons land, meer daarover in een later nieuwsartikel. Geniet ondertussen met volle teugen van deze Russische wervelwind, het loont de moeite!

1. Burn Not Leaving Ash 03:09

2. One Same Blood 04:08

3. Working Class Anti-Heroes 03:40