Kreator – Gods of Violence (Nuclear Blast)

Erik Vandamme    28 januari 2017

Binnen het Thrash metal gebeuren wordt doorgaans gesproken over de Amerikaanse en Duitse scene. Niet dat er in andere landen geen ijzersterke thrash metal bands ontstaan, denk maar in de jaren '80, toen bands als Metallica, Slayer, Anthrax en dergelijke meer Amerika op zijn grondvesten deed daveren. In Duitsland bloeide eveneens een scene open, die - en dat durven we zonder schroom bekennen - thrash metal op kaart hebben gezet in Europa. Zo zorgde het album Agent Orange van Sodom, voor grotere bekendheid, ook buiten de Duitse landsgrenzen. Sindsdien staat Sodom bekend als een van de grote Duitse thrashmetalbands, samen met Destruction en Kreator. Deze laatste brachten klassiekers van wereldformaat uit: Endless Pain, Terrible Certainty, Pleasure to Kill. Elk beetje fan van het thrash metal gebeuren zou deze parels in zijn of haar kast moeten hebben staan. Bovendien weet Kreator sinds jaar en dag ook black metal invloeden te vermengen in hun muziekstijl, wat hen toch vrij uniek maakt binnen de scene. Met de regelmaat van de klok bracht de band platen uit, en combineren dit met het uitbouwen van een indrukwekkende live reputatie. De fans moesten deze keer toch lang wachten op een nieuwe release. Phantom Antichrist dateert al van 2012. Gods of Violence komt eindelijk op de markt, en we stellen nu al vast dat we hier een plaat voorgeschoteld krijgen, die gegarandeerd in de eindejaarslijsten zal terecht komen.

De korte intro Apocalypticon bezorgde je meteen een kippenvelmoment, door middel van die hemelse riffs zo typisch aan Kreator. En toch zou later blijken dat het niet zomaar een typische kreator plaat is geworden, eerder een grensverleggende. World War Now klinkt pijnlijk actueel. De angst voor een nieuwe wereldoorlog is door de recente aanslagen en opborrelende 'haat' rondom ons, nog nooit zo groot geweest. Je hoort dan ook woede, pijn en onmacht binnen de stem van zanger Mille Petrozza. De duivelse riffs van Sami Yli-Sirniö drijven je, meer dan ooit, tot absolute waanzin. De drumpartijen van Ventor klinken als donder en bliksem bij heldere hemel, terwijl de baslijnen van Giesler je de ultieme doodsteek bezorgen.

Kreator doen met deze plaat inderdaad je hart bloeden en leggen de lat al vanaf die eerste song enorm heel hoog: om op diezelfde elan te blijven doorgaan, tot het bitter einde. Er lijkt maar geen einde te komen aan onuitgesproken parels, die je niet alleen adrenalinestoten zullen bezorgen maar vol verwondering achterlaten. Satan is Real is zo een typische song die je prompt zult meebrullen uit volle borst, bij voorkeur met de vuist in de lucht en stevig headbangende. Gods of Violence bevat zowaar zelfs een meesterlijk harp geluid, waardoor de rillingen over onze rug lopen van puur genot. Hail to the Hordes, Lion with Eagle Wings drijven je meer en meer tot pure waanzin.

Nee, dit is niet zomaar een zoveelste thrash release vane Kreator. Dit is een meesterwerk geworden, dat aan de ribben blijft kleven en ons thrash metal hart sneller en sneller doet slaan. Prompt herleven we die gouden periode eind jaren '80 opnieuw. Echter merk je al gauw dat Kreator stevig met de schoenen in 2017 staat. Meer nog, de jarenlange ervaring resulteert niet in een routine klus, maar in een parel die we zouden toeschrijven aan jonge wolven die nog alles moeten bewijzen.Net het combineren van routine met spelplezier, en jeugdig temperament, zorgt ervoor dat Kreator grenzen verleggen binnen hun eigen kunnen. Luister maar naar songs als Fallen Brother,Side By Side waarbij je prompt de neiging voelt de wapens op te nemen en het gevecht met eventuele demonen aan te gaan, zonder op te kijken. De hartverscheurende mooie afsluiter Death Becomes My Light bewijst het echter. Gods of Violence bevat niet één parel van een song, die boven de andere uitsteekt, het zit boordevol onuitgegeven thrash metal pareltjes. We zullen nu onze eindejaarslijst voor 2017 al opstellen, is onze eindconclusie. Want deze plaat zal daar zeker en vast in terecht komen. Het niveau op Gods of Violence zelfs een paar treden hoger dan we van de band gewoon zijn. En dat is toch heel uitzonderlijk, voor een band die we rekenen tot één van onze absolute favorieten binnen de scene.

Apocalypticon

World War Now

Satan is Real