Scarved – Lodestone (Sleaszy Rider Records)

Erik Vandamme    26 januari 2017

Ondanks het feit dat Scarved pas in 2012 zijn opgericht, hebben elk van de leden reeds voordien hun sporen verdiend in het metal wereldje. Componist Luc Van Dessel maakte ooit het mooie weer bij Tails Blue.  Ook bassist Wowie (Wim Wouters) maakte daar deel van uit. Caro scoorde twee hits met het dans project K-Line. Maar keerde terug naar haar grote liefde, de pure heavy metal. Drummer van dienst, Geert, tenslotte. Is een gewaardeerde sessie muzikant. Kortom, allemaal bandleden die ervaring binnen de scene, doen resulteren in parels van platen. Dat bleek al in 2014 met het debuut Dynamite. Waarover we schreven: Elke fan van blues, prog. Rock, hardrock en heavy metal, in de meest pure zin van het woord, zou nu al naar de platenboer moeten hollen om Dynamite aan te schaffen. Gewoon doen! Nu ligt de opvolger Lodestone in de rekken, en maken we ons klaar voor een trip doorheen pure heavy metal van enorm hoogstaand niveau!

Uiteraard blijven de heren en dame grasduinen door een gedoodverfd aanbod. Prompt keren we dus ook nu weer terug in de tijd. Een tijd waar heavy Metal hoge ogen gooide. Waar bands als AC/DC en aanverwante, zich in de kijker speelden. Nee, vernieuwend zijn Scarved anno 2017 nog steeds niet. Echter, daar is niets mis mee.  Naughty Reflexes, Sweet Surrender. Ze bevatten allen riffs die aan de ribben blijven kleven. Riffs die de haren op de armen doen recht komen, en bovendien je aanzetten tot een potje stevig headbangen. Naast die langgerekte, hemelse riffs en drumsalvo's. Waren we ook onder de indruk van het stembereik van zangeres Caro. Haar vocale inbreng, bezorgt je gegarandeerd kippenvel. Vanaf begin tot pril einde. Door middel van een gestroomlijnde aanpak, zowel instrumentaal als vocaal, verwerken we de ene na de andere adrenalinestoot. Tot we, compleet murw geslagen, in de touwen terecht komen.

De ene na de andere aanstekelijke song krijgen we voorgeschoteld. Songs die ons heavy metal hart sneller doen slaan. En dan is er, net als we gaan denken dat alles op diezelfde lijn ligt, plots een verrassende wending met Garden of Eden. Een heel 'vreemde song' tussen al die typische heavy metal, we merken zelfs invloeden van heel wat andere strekkingen binnen het metalgebeuren. De stem van Caro komt op deze song bovendien nog het best tot zijn recht. Heart of Rock and Roll is weer zo een kippenvelmoment. De breekbare stem van Caro, gerugsteund door subtiele instrumentale aankleding, bezorgt je een krop in de keel. Indrukwekkend! Afsluiter Fight for Justice en Convicted Woman zitten boordevol snoeiharde riffs, en verdovende vocalen.

We kunnen dan ook besluiten dat Scarved met Lodestone een plaat heeft uitgebracht in verlengde van hun debuut, maar heel subtiel, lijken ze toch andere wegen aan te boren. Uniek en vernieuwend is het allemaal niet, maar pure onversneden rock and roll, vanuit de diepste bodem van deze muziekstijl. Dat dan weer wel. Dit is een potje heavy metal van eenzaam hoog niveau, zowel instrumentaal als vocaal worden we ook nu weer compleet over de streep getrokken. Bij voorkeur: headbangen, en een potje luchtgitaar spelen door de kamer. Is ons eindadvies. Maar vooral, ga deze band live zien! Dit is muziek die gewoon smeekt om live gebracht te worden. Pas op een podium zal deze muziek nog het best tot zijn recht komen, een gegeven dat ons ook bij het debuut was opgevallen. Een stelling die anno 2017 nog steeds blijkt te kloppen als een bus.

Naughty Reflexes

Sweet Surrender

Battlefield