Sweeping Death - Astoria (Metalmessage Global PR)

Erik Vandamme    14 januari 2017

De ultieme metalband? Hoe zou die er moeten uitzien? Nu, daarop een antwoord geven is onmogelijk. Er zijn zoveel strekkingen binnen deze muziekstijl, dat daarover oneindige discussies zouden ontstaan. Afhangende van je persoonlijke smaak. Wat echter heavy metal betreft? Een streepje thrash metal, gekruid met typische Epic metal elementen en riffs die aan de ribben blijven kleven. De Duitse Sweeping Death, ontstaan in 2012,beantwoorden aan de vereisten, om te worden uitgeroepen tot een ultieme heavy metal act. Dat ze - uiteraard - teruggrijpen naar het verleden hebben we maar al te gaarne en ook iets doen met deze gedoodverfde muziekstijlen door vaak onontgonnen wegen te bewandelen. Astoria is het eigenlijke debuut van een band die al heel wat waters heeft doorzwommen.

De ervaring in het bespelen van hun instrumenten, je hoort het dan ook terug in songs als Pioneer of Time, Astoria tot Devils Dance. Je hoort best lang uitgesponnen songs van circa zes minuten trouwens, waarbij al even lange gitaarriffs je zonder meer de ene na de andere adrenalinestoot zullen bezorgen. Binnen elk van de songs variëren de heren bovendien tussen uiteenlopende muziekstijlen, waardoor we al vrij snel compleet murw worden geslagen.

Sweeping Death hebben bovendien goed naar bands als Metallica geluisterd. Songs als eerder vernoemde Devil's Dance doen ons in elk geval terugdenken aan die tijd toen deze laatste nog heel pure thrash metal brachten, die aan de ribben blijft kleven. Echter sluipen ook nu weer andere heavy metal stijlen doorheen de song, waardoor Sweeping Death bestempelen als  pure thrash metal, deze band tekort doen is. Melodieuze, snoeiharde riffs, verdovende vocalen en knallende drumsalvo's zijn echter wel degelijk de rode draad doorheen het geheel. Ook bij de daarop volgende songs Death & Legacy en afsluiter Till Death do U Apart voelen we telkens diezelfde adrenalinestoot opborrelen. Dankzij een waterval van vlijmscherpe riffs, binnen een omkadering die elke liefhebber van betere heavy tot melodieuze thrash metal, over de streep zou moeten trekken.

Sweeping Death verleggen grenzen binnen een uiteenlopend pakket van metal muziekstijlen. Gaande van de 'power' van powermetal, over de technisch hoogstaande uitspattingen van zogenaamde 'epic' metal gaan Sweeping Death telkens, zonder enig probleem, over naar Thrash Metal in zijn meest pure zin. Om daarbovenop ook nog eens het soort heavy metal naar voor te brengen, zoals alleen de groten op aarde dit kunnen. Deze EP Astoria is het soort visitiekaartje dat ons vol verwachting doet uitzien naar de toekomst. Want met deze gedreven aanpak, boordevol riffs die gensters slaan in onze ziel, kunnen de Duitsers nog heel ver geraken in het globale 'metal wereldje. Als we een eerste ontdekking hebben gedaan dit jaar, binnen diezelfde wereld, dan is het Sweeping Death wel.

My Insanity

Pioneer of Time

Astoria