De Grote Sinterklaasshow 2016

Review:Cultuur
  Tom V    8 december 2016

Snoozecontrol brengt cultuur aan de man. Daarmee pakken we regelmatig uit als er eens iets anders dan muzikale exploties komen op de website. Gisteren waren we te gast bij De Grote Sinterklaasshow van Studio 100. Net zoals heel wat jongeren en volwassenen onder ons is dit het moment waarop historie de moderne tijd ontmoet en omgekeerd. Jong en oud trekken naar het Sportpaleis om gewoonweg met alle leeftijden samen te kunnen genieten van de figuren die samen met ons groot werden.

De show van dit jaar werd echter volledig vernieuwd. De moderne technologie werd toegevoegd aan het gehele plaatje en het publiek werd uitgenodigd om samen met de feestpiet een waar huzarenfeestje te bouwen. Sinterklaas speelde echte niet alleen de hoofdrol in de show van deze avond. De auto van Rox tekende ook present en enkele nieuwe figuren van Studio 100 waaronder de Nachtwacht (de nieuwe serie op Ketnet) en Lolly Lolbroek. Maar goed. Feestpiet moest het feest weten te redden en daarvoor had hij heel wat hulp meegebracht, namelijk Piet Piraat, Maya met haar overweldigende bloemengeur, Lolly Lolbroek, Kabouter Plop, De Nachtwacht en zo kan ik maar doorgaan. Elk personage had zijn eigen specifieke taak die avond en moest ervoor zorgen dat alles een waar feest werd.

Er werd een taart gebakken (maar waar waren de ingrediënten?), er werd gedanst met de kabouters, de pakjes werden vanuit het publiek naar de pakjeskamer gebracht mede dankzij de krachten van de Nachtwacht. Het publiek kreeg er ook wel zien in want tijdens de track van Nachtwacht werd er gretig mee geklapt. Ik kan trouwens nog even doorgaan met opverende helden op het podium en in het publiek maar dan ga ik zowat de show verklappen. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. Naast al die leuke elementen zorgde de producent ook voor enkele interactieve effects. Een indoor vuurvlam, vuurwerk in de zaal, een vliegende vrouw (rara), kroonluchters in de zaal, …

Kortom, als de ene kant van het podium te saai werd kon je zonder problemen genieten van een ander leuk gegeven in de zaal. Ik kan hier trouwens nog even zo doorgaan met schrijven over wat er allemaal gebeurde maar het is, zoals eerder vermeld, niet de bedoeling alles te verklappen. Ga zelf een kijkje nemen met de kids of met je vrienden en geniet vooral.

Conclusie: Studio 100 gaat elk jaar een niveau hoger en blijft tegemoet komen aan de hedendaagse noden van de maatschappij. Moderne elementen worden verwerkt met eeuwenoude tradities en recto verso. Kinderen blijven zichzelf herkennen in alles wat er gebeurde op het podium en daarmee kunnen we concluderen dat het doel van deze show bereikt werd: entertainment op hoog niveau voor alle leeftijden.