Haggefugg - Metgefühl

Erik Vandamme    10 december 2016

In moeilijke tijden verlangen mensen naar sfeervolle muziek waarop ze duchtig kunnen feesten tot de vroege uurtjes. Haggefugg is een Duitse band die het feestgevoel binnen hun muziek, hoog in het vaandel draagt. Folk metal zouden we het niet noemen, ze omschrijven zichzelf dan ook als: Prost-Mittelalter-Party-Rock. Na hun ontstaan, medio 2015, en een live debuut werd het  hoog tijd om eens een debuut plaat uit te brengen. Metgefühl verdrijft alle donkere demonen uit ons hoofd, en doet de zon schijnen door de duisternis. Bovendien wordt alles in de Duitse taal gezongen, wat kan gezien worden als een pluspunt.

Haggefugg leggen de lat vanaf het begin heel hoog, en laten er dan ook geen gras over groeien. De Bekers worden verder gevuld, Trinkt Aus! En het volgende feestelijk nummer wordt ingezet Krahenweise, Spielmanssunden, In der Schenke ook als je de Duitse taal niet kent, brul je prompt die songs mee alsof je ze al jaren kent. De hoge toegankelijkheid van Metgefühl staat echter de kwaliteit van bespelen van instrumenten en de vocale aankleding niet in de weg. Integendeel. Haggefugg brengen party rock , maar op een heel hoog niveau. Ook al hebben elk van de songs vooral een hoge entertainmentwaarde.

Een instrument dat de sfeer ten goede komt is de doedelzak. Deze krijgt een voorname plaats binnen het geheel, en dat kunnen we bij deze party rock plaat enkel maar toejuichen. Het zorgt ervoor dat je als luisteraar in een feestroes blijft zitten, en de dansmoves telkens opnieuw worden aangesproken. Met het verstand op nul, je gewoon lekker laten meevoeren is dan ook ons advies bij deze plaat. Het moeten niet altijd hoogstaande huzarenstukken zijn, waarbij je te lang moet nadenken. Niet? Haggefugg doen ons de zorgen vergeten, en dompelen ons telkens opnieuw dieper in die deugddoende feestroes. Maar toch hoor je dus ook dat dit muzikanten zijn die verdomd goed weten wat ze doen. Luister maar naar de prachtige samensmelting van lekker loos gaande riffs, en knappe vocalen op Tapferes Herz. Waarbij de hardrock invloeden bovendien ook merkbaar zijn.

Ai Vist to Lop, Villeman og Magnhild ze blijven gewoon op deze elan doorgaan, waardoor je zou kunnen denken dat alles wat teveel diezelfde lijn dreigt uit te gaan. Maar net door die extreem feestelijke stemming waarin je dankzij deze Duitse party rockers vertoeft, stoort dit allerminst. Dit is bovendien het soort muziek dat nog het best tot zijn recht komt op het podium. Pas dan, als het publiek wordt meegezogen in die feestelijke stemming van doedelzak, gitaar riffs, knetterende solo's en die al even loos gaande vocalen. Komen nummers als Dans du Ventre, Seemannsgarn echt tot hun recht. Deze plaat zorgt er vooral voor, dat de donkere wolken en al even duistere winterdagen prompt plaats maken voor zonnige stranden en bruisende festivalsferen.

We kunnen dan ook besluiten. Haggefugg brengen met Metgefühl dus vooral zo een plaat uit die, zoals we aangaven, aan de ribben blijft kleven. Binnen een , vocaal tot instrumentaal, enorm aanstekelijke omlijstingen worden de songs telkens naar een ultieme hoogtepunt gestuwd. Waardoor je als luisteraar in een diepe feestroes beland, waaruit je niet meer wil ontwaken. Kortom, party muziek! Waar wachten menig organisators van Folk feesten om deze heren te boeken? Want daken gaan er gegarandeerd af gaan met deze Duitsers. Zeker weten.

Metgefühl

Met, Wirt, Bestellt

Trinkt Aus!