MannGold - MannGold

Erik Vandamme    9 december 2016

Hoewel we de term 'supergroep' niet graag gebruiken. Kan je niet voorbij aan het feit dat de leden van MannGold één voor één artiesten zijn die reeds een indrukwekkende parcours hebben afgelegd. Deze Gentse band bestaat uit een samensmelting van leden van gerenommeerde bands als: Arno, Fifty Foot Combo, Vive La Fête en Motek. Dit resulteert dan weer in een al even indrukwekkende samenvoeging van uiteenlopende muziekstijlen. Manngold de Cobre, hun debuut in 2014, sloeg dan ook in als een bom. Of eerder een ware aardverschuiving. Via de label 9000 Records ( Consouling Sounds) brengen MannGold op 16 december een gloednieuwe plaat op de markt. We namen MannGold onder de loep, onze bevindingen:

Na het kort, maar hemels mooie tot dreigende, Golpe schiet MannGold pas echt uit de startblokken. En bewijst dat een kruisbestuiving tussen 'de crème de la crème' wat muzikanten in ons land betreft, altijd werkt. Boogie, Manngold, Stunde Null klokken telkens af op circa zes minuten, puur innerlijk genot voor oor maar ook voor hart en ziel. Van oorverdovend de trommelvliezen aanvallen, gaat het zonder problemen over naar een zwevende, bedwelmende inval. Enkele dromerige starten tot tussenstukken, wordt brutaal de nek omgewrongen door snoeiharde klanken waardoor we tegen een muur van geluid worden 'gekwakt' zonder enig medelijden.

Door een uitgebreid pallet van allerle bevreemdende 'geluiden' aan te bieden voelt het vaak aan als een chaotische trip. Maar dan eerder  een geordende chaos, die bovendien telkens de luisteraar diep weet te raken. Echter vrezen we dat oordopjes nodig zullen zijn bij menig concerten, want als het tempo te hoogte ingaat dreigen die te barsten door de oorverdovend harde, knetterende krautrock geluiden. Energiek, massief en hypnotisch is dan ook de rode draad doorheen MannGold. Luister maar naar het indrukwekkende DMB. Acht minuten van duizelingwekkende drum salvo's, beats, riffs en bevreemdend aanvoelende sound die je koude rillingen zal bezorgen. Ballad for Daria start zelfs vrij intimistisch, en raakt de gevoelige snaar. Om dan midden in de song het tempo de hoogte in te jagen, met een zelfs wat dreigende ondertoon.

MannGold is een moeilijk verteerbare brok vlees, van een uiterst hoge kwaliteit. We stellen dan ook vast dat dit een gevarieerd pareltje is geworden, boordevol hypnotiserende, psychedelische krautrock. Echter, daar houdt het niet mee op. Als introductie , op de facebook van de band, lezen we: GenrePsych ? Noise ? Proto-Punk ? Wild Rock'-n-Roll ? Improv ? Hypnotic ? Dat blijkt, met alle vraagtekens naast elk van de muziekstijlen, ook te kloppen. Een mengelmoes van noise, krautrock, hypnotiserende tot psychedelische klanken, proto-punk. En noem maar op. Dat bieden MannGold ons aan. Waaruit we kunnen besluiten. MannGold brengen een plaat uit die muziek tot ware kunst weet te verheffen, met alles erop en eraan. Emotioneel de luisteraar raken en blijven raken, door middel van een intieme sfeer scheppen en die combineren met geluiden die trommelvliezen doen barsten. Indrukwekkend!

Golpe

Boogie

Manngold