The Rumjacks - SLEEPIN' ROUGH

Tom V    5 augustus 2016

The Rumjacks, afkomstig uit Sydney, doen het niet slecht. Deze Keltische punk band bracht vandaag hen derde studio album uit via Four||Four. Het album kan gezien worden als de opvolger van Sober & Godless. De opnames gebeurden in Victoria en de nieuwsgierigen konden al even voor genieten van een gereleasete single.

Het album telt 12 swingende tracks en zal gepromoot worden tijdens de UK en Europese tour. Op 21 augustus komen ze onder andere naar het Lowlands festival bij onze Noorderburen. Op 9 en 10 september doen ze dat nogmaals maar dan te “Melkweg Oude Zaal” en “Wild At Heart” te Nederland. Een show in eigen land zit er vanaf nu voorlopig niet meer in maar een ritje Duitsland of Nederland is altijd mooi meegenomen.

Openen doen ze met Patron Saint o' thieves en dat gebeurt meteen heel hevig. De opswingende punk invloeden nemen meteen de overmaat en The Rumjacks presenderen waarvoor ze staan. Snelle opzwepende Keltische punk muziek. Heerlijk gevoel dit. Even later laten ze ons echter ook meegenieten van hen zachtere kant. De zanger verzwakt zijn stem en brengt in een duidelijk verstaanbaar taaltje het lied Zielona Gora aan de man.

Doorheen het album worden we meegewaand in een ritje richting hen eigen cultuur. Geef ons een goede Ierse pub, wat Rum en we zijn vertrokken met deze liederen voor een avond vol gekletter. Heerlijk gewoonweg! Het album verzwierd ons met geweldige gitaarsolo’s, drumpartijen en stevige punk. Deze band moet op geen enkel vlak onderdoen en ook met dit nieuwe album staan ze er weer als een bom!

Conclusie: Stijlvoller dan dit zal je geen enkele band vinden. Ze mogen met een gerust hart vergeleken worden met Flogging Molly en Dropkick Murphys. Alleen jammer dat ze diezelfde populariteit niet dragen onder het genre fanatiekelingen.  Een warme oproep aan onze organisators om deze heren spoedig te boeken.

SLEEPIN' ROUGH

1. Patron Saint O' Thieves
2. Zielona Gora