Blackfall - Blackfall

Erik Vandamme    11 januari 2016

Hoewel de (zoals ze zichzelf omschrijven op hun facebook pagina) grunge/rock act Blackfall pas in 2014 is ontstaan, hebben elk van de bandleden al heel wat watertjes doorzwommen, binnen het globale muziekgebeuren. We gaan daar eens niet teveel over uitweiden. Met Blackfall brengen dit bont gezelschap talentvolle muzikanten hun debuut uit. We namen Blackfall onder de loep en stellen vast: grunge is not dead!

Dit is al te horen bij de eerste song op deze EP. We all make Sins ons doet terugdenken aan die tijd toen gitaargroepjes aka grunge bands furore maakten. Maar, en dat is minstens even belangrijk, het is niet zo dat Blackfall gewoon die muziek van toen kopiëren. Ze doen er daadwerkelijk iets mee, waardoor het genre lijkt te zijn herboren, nieuw leven wordt ingeblazen. Bovendien blijkt al vanaf die eerste song de grote bagage van speelervaring die deze heren en dame met zich meedragen. Elk van de riffs vloeien perfect samen met de knetterende drumpartijen, waarna de knappe zanglijnen je compleet lijken te verdoven. Dit brengt tot gevolg dat we als luisteraar stevig, zonder ophouden zitten te headbangen. Alsof we een bos lange haren hebben, zoals toen in de jaren '90 - Hoewel niets minder waar is.

Rise and Fall begint met een snelle, onovertroffen gitaar riff die ons als het ware kippenvel bezorgt. 'Potverdorie, wat een knaller om dit nummer mee te starten!' denken we daarbij. Waarna de drums als mokerslagen je nog wat meer murw slaan. De vocale inbreng laat het midden tussen zalven en dreigen, en kan gezien worden als de kers op de taart. Wederom flitsen we terug naar het verleden. Maar eveneens krijgen we nooit het gevoel van dit klinkt gedateerd, integendeel zelfs. Maar headbangen is er dan wel weer bij.

Nog een opvallend punt aan deze EP. Het meezinggehalte ligt heel hoog. Je krijgt dus niet alleen de neiging te headbangen, maar ook om de songs stevig mee te brullen tot je keel er schor van dreigt te gaan worden. Luister maar naar het wondermooie Clown waarbij de vocale inbreng je als het ware kippenvel bezorgt. Deze song gaat door merg en been, en laat je niet alleen verweesd achter. Je voelt bij het meezingen een adrenaline door je adders stromen, vergelijkbaar met een orgasme.This is It bevat zelfs enig hitpotentieel.

Time to be Me gaat dan weer de eerder meeslepende weg op, en hier klinkt de zang zelfs heel emotioneel. Om zelfs te zeggen, de afsluiter draagt iets van weemoedigheid tot zelfs een zweem van somberheid met zich mee. Alsof er een pijn is die ze van zich proberen af te gooien op het einde? Het zorgt in elk geval ervoor dat andere wegen ingeslagen kunnen worden en Blackfall groeimogelijkheden heeft.

We kunnen dan ook besluiten dat Blackfall met deze debuut EP een visitekaartje afgeeft, waarmee ze niet alleen bewijzen over een bom van spelervaring te beschikken en dat ook naar voor brengen binnen deze EP, maar vooral lijken ze het grunge genre in een modern en nieuw kleedje, waardoor deze muziekstijl als het ware terug lijkt te worden uitgevonden. Ze maken ook geen gebruik van ingewikkelde, uiteenlopende instrumentale tot vocale uitspattingen. Maar blijven door deze eenvoudige rock-'n-roll aanpak ons hart sneller te doen slaan, en aan te zetten tot een potje headbangen van begin tot einde. Bovendien krijg je dus de neiging die plaat nog eens te beluisteren, net om die adrenaline terug te voelen stromen door je aders. Technisch hoogstaand staan deze heren en dame  dus ook te spelen. Gelukkig blijft ook het eenvoudig spelplezier, dat we terugvinden bij menig grunge bandjes van toen, stevig overeind staan. Kortom, de grunge liefhebbers van het eerste uur, zullen zich hier zeker en vast in vinden. Maar ook al wie een beetje houdt van recht-toe-recht-aan gitaarmuziek, zal zeker en vast overslag gaan van deze knappe EP. Maar nog het meest opvallende aan elk van de songs, ze smeken gewoon om live gebracht te worden. Pas op het podium komen deze nummers echt tot hun recht. Wij verwachten dus zeker en vast dat er eind van het jaren op menig jeugdhuis en zaal in ons land een nieuw dak zal moeten worden gelegd, na de doordocht van Blackfall.

Blackfall van Blackfall komt op 18 januari op de markt. Ondertussen kunnen jullie al enkele nummers beluisteren via volgende link: http://vi.be/Blackfall

We All make sins

Rise and Fall