Angra - Secret Garden

Tom Kielemoes    21 mei 2015

Met Secret Garden brengt het Braziliaanse power metal collectief Angra hun eerste nieuw werk uit sinds vier jaar en reeds hun achtste album.  Met het onlangs aangekondigde vertrek van de frontman / songschrijver Eduardo Falaschi en drummer Ricardo Confessori zijn we wel benieuwd hoe de resterende heren , de gitaristen Rafael Bittencourt en Kiko Loureiro, deze laatste ons wel bekend als de nieuwe Megadeth gitarist en bassist Felipe Andrealo tesamen met de nieuwe leden, de Italiaanse zanger Fabio Lione, bekend onder andere van zijn werk met Rhapsody Of Fire, Labyrinth en Aeyron,  en de youngster Bruno Valv​erde op de drums er het vanaf brengen.

Dat Angra al 23 jaar aanwezig is in het vak is er ook aan te horen, de songs zitten heel sterk in elkaar evenals de gebrachte muzikale passages. Power Metal, Heavy Metal maar ook Progressive Metal fans vinden hier zeker hun gading in. Af en toe horen we  sommige stukken die niet zouden misstaan op een langspeler van Dream Theater.

Zoals zovele albums van Angra is dit ook terug een concept album. Het vertelt het verhaal van wetenschapper Morten Vrolik die op zoek is om zijn geluk terug te vinden na het tragisch overlijden van zijn vrouw. Geconfronteerd met de harde werkelijkheid is Morten gedwongen om zijn atheïstische overtuigingen en waarden te herzien om zijn persoonlijk geluk terug in te vullen. Eenzaamheid, schuld, hoop, de kracht om terug recht te krabbelen na deze zware tegenslag worden aan het licht gebracht in de nummers en dit met oog voor onder andere religieuze, wetenschappelijke, filosofische aspecten. Hoe Angra dit allemaal verweven heeft in het nummers moet je je voor jezelf uitmaken, dit zou ons hier nu te ver drijven.

De opener Newborn Mis een typisch Angra nummer, met nadrukkelijk aanwezige synthesizers waarbij er ook de nodige bass drum kicks aanwezig zijn met de bijhorende arpeggios . Lione’s stem past heel goed bij Angra, hoewel ze soms wat opera achtig aanvoelt blijk deze heel goed samen te gaan in het geheel.

Black Hearted Soul en het explosive FinalLight zetten het technische kunnen van de heren verder in de verf. Met Storm Of Emotions last men eventjes wat adem ruimte , een song die veel weg heeft van een power ballad. Violet Sky doet mij dan weer denken aan het vroegere Queensryche. Op het titelnummer Secret Garden is er een gastoptreden weggelegd voor Epica’s Simone Simmons en ze doet wonderwel heel sterk. Er is ook nog een tweede gast optreden en wel van Doro Pesch  op het nummer Crushing Room, persoonlijk vind ik dit minder sterk dan het andere gast optreden. Nooit fan geweest van Doro Pesch, en ook haar duitstalig engels is voor mij een struikelblok.

Wie had gedacht dat met het vertrek van twee leden  en het uitlenen van Koko aan Megadeth de fut er zou uitzijn of dat Angra maar halfslachtig werk zou afleveren komt van een kale reis thuis. Dit album is heel sterk al is het geen topper zoals een Dream Theater, maar deze heren zijn dan ook buiten categorie. Power metal fans, zeker es beluisteren , het is de zeker moeite waard.