Angelus Apatrida - Hidden Evolution

Erik Vandamme    29 april 2015

De Spaanse Thrash Metal groep Angelus Apatrida ontstond medio 2000. In de beginjaren profileerden ze zich eerder als pure heavy metal/ power metal. Getuige de twee demo's die ze uitbrachten:Lost in the Realms of Orchinodaemon(2001) enUnknown Human Being (2003). Hun debuutplaat The Evil Unleashed (2006) kreeg overal heel goede recensies, in eigen land brak Angelus Apatrida volledig door. Ondertussen kregen ze ook een contract bij het label Century Media waar in 2010 hun derde plaat op de markt werd gebracht: Clockwork (2010). Hiermee kregen ze ook buiten de landsgrenzen eindelijk wat meer voet op de bodem. Volgens sommige media was de vocale aankleding geïnspireerd op die van Dave Mustaine (Megadeth). Ook opvolgerThe Call(2012) kreeg overal heel goede recensies. Nu werd dan het vijfde album van deze Spaanse Thrash metal band op de markt gebracht. Hidden Evolution laat een band horen die technische thrash metal brengt, van een heel hoog niveau.

Het meest opvallende aan deze plaat is inderdaad de technisch hoogstaande manier waarop de instrumenten worden bespeeld. Bovendien past het stemgeluid van Guillermo Izquierdo perfect bij de stijl van de band.  Vanaf de eerste song Immortal wordt de lat heel hoog gelegd. De lang uitgesponnen nummers, met een gemiddelde duurtijd van circa vijf tot zes minuten, hebben wel tijd nodig om tot ons door te dringen.

Bij een eerste luisterbeurt valt ons vooral de langdradigheid van deze plaat op. Het tempo ligt bovendien altijd op diezelfde hoogte, waardoor je na een tijdje de neiging krijgt af te haken. Maar het loont toch de moeite Hidden Evolution de nodige kansen te geven. Het is uiteindelijk die technische hoogstaande aanpak, die er voor zorgt dat ook wij over de streep worden getrokken.

Luister bijvoorbeeld naar het structureel perfect in elkaar gestoken Tug of War. De gestroomlijnde gitaar riffs doorklieven je gewoon, snedig als een vlijmscherp mes. Bovendien bonken de drums keihard je de hersenpan in. Maar de grootste verdienste ligt bij de geweldige sterke vocalen, die nu ook weer wat doen denken aan bijvoorbeeld Dave Mustain. Naast  pure thrash metal zijn heavy metal invloeden van lang geleden echter nog steeds aanwezig. Zowel instrumentaal als vocaal is deze song, en de gehele plaat, een pareltje geworden dat iedere globale metalfan over de streep zou moeten trekken.

Op Serpents On Parade - waar pure thrash metal invloeden nog het meest naar voor worden gebracht - en  Wanderes Forever en End Man worden dezelfde wegen verder bewandeld. De snoeiharde, snelle gitaar solo's blijven bekoren, ook al duren die nummers verdomd lang. Als de luisteraar hier echt de tijd in steekt, en deze plaat de nodige kans wil geven, zal hij/zij pas beseffen wat voor een klasse plaatHidden Evolution eigenlijk is geworden.

De ultieme kers op de taart, krijgen we op het einde. Het is bovendien nog de meest verrassende song op deze plaat. Hidden Evolution , met een duurtijd van circa negen minuten, zet haarfijn alle aspecten waarrond de muziek van Angelus Apatrida is opgebouwd, op een rijtje. De solo's zijn gewoonweg overweldigend te noemen. De vocale aankleding zo mogelijk nog meer overdonderend.  Eventuele twijfels die we voorheen hadden, worden tot moes geslagen. Hier wordt alles uit de kast gehaald om de luisteraar te laten horen waar deze band echt voor staat

Kortom: Angelus Apatrida brengen met Hidden Evolution een heel stevige plaat uit, die wellicht wat tijd nodig had om ons te overtuigen. Maar het album verdient zeker de nodige aandacht. Vooral de technische hoogstaande manier waarop zowel vocalen als instrumenten zijn opgebouwd, trokken ons uiteindelijk over de streep. Met deze aanpak doen ze me nog het meest denken aan Megadeth, die eveneens met hun langdradige technische thrash metal al meerder harten sneller heeft doen slaan. Zonder meer een ijzersterk album, waarmee deze Spaanse thrash metal band bewijzen nog steeds uit het goede hout gesneden te zijn. Maar vooral niet moeten onderdoen voor de grote thrash metal acts binnen het genre.

01 Immortal
02 First World Of Terror
03 Architects