Persistence Tour 2009

12 oktober 2010

PERSISTENCE TOUR…al 10 jaar de grootste hardcore/metal tour die door Europa trekt! De hardste bands zorgen steeds voor volle zalen op deze tour en op vrijdag 27/11/2009 hield de 2009 editie halt in TORHOUT!

Crossed The Line is er dankzij HeartBreakTunes en EyeSpy een lokale act die deze megatour mag op gang schoppen…Het publiek was nog niet talrijk aanwezig maar dit kon de jongens van Crossed The Line niet deren. Ze brachten best een goede set maar na enkele nummers komt de eentonigheid wat boven!

Na hen was het de beurt aan No Turning Back, deze Nederlandse band heeft al enkele Belgische shows achter de kiezen en stonden dus zeker niet mis op deze affiche. Tijdens de set kwam er hier en daar al wat beweging in het publiek, maar blijkbaar stond het grootste deel toch te wachten op de andere bands! No Turning Back bracht het er goed van af, maar liepen wat verloren op dat grote podium..Zet deze Nederlanders in een kleinere zaal en de boel zou ongetwijfeld ontploffen!

Death By Stereo was de eerste band op mijn lijstje waar ik toch hoge verwachtingen van had! Jammer genoeg werden deze verwachtingen niet volledig ingevuld…Waarschijnlijk had het minder goede geluid hier ook wel wat mee te maken. Ze zorgen voor de nodige afwisseling in hun sound, maar het kon allemaal net iets strakker. Ik had meer van hen verwacht maar ik geef hen toch het voordeel van de twijfel…Als ik de kritieken van mijn omstanders samenbundel over deze band dan lijkt hij in het algemeen toch vrij goed te scoren.

Eerst was ik van plan om Evergreen Terrace maar met een half oog te bekijken, op cd kunnen ze me namelijk niet echt bekoren. De zanger lijkt ontstapt uit een boysband maar ze hebben mij toch lik op stuk gegeven! Speelden een heel straffe set, technisch sterke muzikanten waardoor ze zich wat onderscheiden van andere bands in het genre. Minpunt was tijdens deze set voor mij toch wel een pitfight, ik heb het niet van dichtbij gezien maar volgens mij hoort dit echt niet thuis op een hardcore show!

Tijd voor een eerste hoogtepunt van de avond…Walls Of Jericho! Een vrouw die de longen uit haar lijf schreeuwt, straffe muzikanten rond haar, een blikje hits opentrekken…dit zijn de ingrediënten voor een glansprestatie op Persistence Tour! Ik dacht dat Biohazard het meeste volk naar Torhout zou lokken, maar Walls Of Jericho lokte blijkbaar ook een volle zaal! Nog nooit heb ik deze band weten teleurstellen en dit hebben ze opnieuw bevestigd met een erg sterke set. Oud en nieuw materiaal werd voldoende afgewisseld…dat ze maar rap terug op een Belgisch podium staan! Begin dit jaar zette Walls Of Jericho ook het podium van Groezrock 2009 op stelten welke nog steeds blijft nazinderen.

Agnostic Front staat garant voor Sing A Long en dit was het ongetwijfeld! Een Sing A Long feestje in Torhout! Ze brachten zoals het hoort een ideale mix van oud en nieuw , en niet alleen “Gotta Go” werd luidkeels door het publiek meegezongen!

Aan de andere kant was het maar best dat het publiek hun steentje bijdroeg want de stem van Roger was iet wat aan de mindere kant in Torhout!

Openen met “Shades Of Grey” is wat Biohazard deed en dit zorgde voor een goed begin van hun set. Deze veteranen van de hardcore waren een grote invloed op andere bands (oa Hatebreed) en na 20 jaar spelen ze nog altijd de harde metal met hardcore invloeden! Heel veel fans zakten af naar De Mast, ikzelf ben nooit een echte Biohazard fan geweest. Ze brengen voor mij de muziek die na enkele nummers wat begint te vervelen en blijkbaar was dit tijdens hun set in Torhout voor mij ook het geval. Ze spelen wel een straffe show maar als het niet 100% je ding is dan haak je na een tijdje ook af. Een groot voordeel, het is opmerkelijk minder druk aan de bar tijdens hun set dus kon ik op het gemak van aan de bar de rest van hun set bekijken!

De afsluiter van de avond was Ignite al heel wat keren gezien op een Belgisch podium en nog steeds met hun “Our Darkest Days” album aan het touren. Velen haakten af tijdens de set, ook hoorde ik hier en daar de opmerking dat ze eerst eens een nieuwe cd moeten maken vooraleer ze terug naar België komen. Maar ik ben van een ander principe…ja ik ben ook aan het wachten op nieuw materiaal van deze band maar je kan er niet omheen dat “Our Darkest Days” een bom van een plaat is en je luistert toch ook meer dan ééns naar een cd? Door hun ideale mix van hardcore – rock – punkrock zorgen ze voor mij voor het perfecte muzikale plaatje!

Het geluid was (zoals de hele avond eigenlijk) opnieuw wat ondermaats, en Ignite is wel een band waar het geluid perfect moet zitten. De stem doet heel veel bij deze band en als het geluid dan wat minder zit valt het ietwat tegen. Ik blijf fan maar heb hen al beter weten spelen! Hoogtepunt in de set was voor mij toch het spelen van “Pieter” een nummer die ze terug van onder het stof haalden en na lange tijd nog eens live speelden!

De zaal was al wat aan het leeglopen tijdens Ignite, de anderen bleven nog wat plakken aan de toog! Persistence Tour 2009 was terug een geslaagde avond, persoonlijke toppers waren Agnostic Front en Walls Of Jericho! Verassend kon ik Evergreen Terrace live zeker smaken, teleurstelling was vooral te vinden bij Death By Stereo hun set! No Turning Back zie ik liever op een kleiner podium, Ignite heb ik al beter weten spelen maar blijft toch een hoogtepunt voor mij. Biohazard en Crossed The Line hun stijl ligt ietwat te ver van mijn muzikale smaak verwijderd om me een hele set te bekoren!

Op naar Persistence Tour 2010 …maar eventueel toch uitkijken naar een andere zaal waar het geluid beter is en de bands beter tot hun recht kunnen komen! Al zal de discussie over het geluid toch een eeuwig blijvend punt blijven waar er heel wat mensen sceptisch tegenover staan. Persistence Tour 2010 was een aangenaam optreden met veel afwisseling tussen de bands. Ook naar de organisatie toe wil ik mijn bedankingen uitspreken voor het vlotte verloop en goede communicatie. De tapmensen verdienen evenwel mijn felicitaties voor de vlotte bediening.