Puntpop - 4/5/2012

Erik Vandamme    16 juli 2012

De titel van deze review zou moeten zijn ''Sodom @ puntpop 2012" want de enige reden om reeds op deze vrijdagavond naar Wuustwezel af te zakken was om eindelijk de laatste van de zogenaamde Big Three of German Thrash Metal ook eens live te zien. Na dat dit in het verleden reeds meerdere keren is gebeurd met Kreator en Destruction was het nu de beurt aan Sodom.

Asphyx wordt omschreven als Death Metal met Doom en thrash Metal invloeden. Deze sympathieke Nederlanders weten alvast hoe een publiek te bespelen. Niet alleen door er keihard tegenaan te gaan, de death metal en thrash Metal invloeden zijn inderdaad duidelijk te horen in hun sound, maar ook de leuke interacties en grappen naar het publiek toe zorgen er voor dat we een fijn concertje te zien en horen kregen. Omdat het niet altijd bittere ernst moet zijn zorgen ze vooral voor een feestje bouwen als voorprogramma van Sodom. Ze zijn dan ook de perfecte opwarmer voor deze laatste. Dat uurtje dat ze kregen om het beste van zichzelf te tonen vloog dan ook voorbij , het smaakte zelfs naar meer, jammer genoeg zijn we hier op een festival en is de speel tijd beperkt. De eerste keer live gezien en alvast een heel sterke indruk nagelaten die voor herhaling vatbaar is.

We verhuizen van het ene naar het andere feestje. De Nederlandse Hip-Hop/rap formatie zette de popstage (ik noem het liever mainstage) in vuur en vlam met een gesmaakte set van typische rap songs en ook hier was er die mooie interacties naar het publiek toe. Prompt waren we de vrij frisse temperaturen van deze avond vergeten en werden mee gezogen in een wervelwind van springende dansende en zelfs een ,nadat de band dat had gevraagd,  circle pit inzettende massa. Zelfs de meest  doorwinterde metalhead kon hier niet op stil staan. De zogenaamde cliches op het publiek te entertainen nemen we er maar bij. The Opposites bewezen waarom ze in het genre zo worden geëerd en slaagden in hun opzet : een feestje bouwen dat je met een grote glimlach achterlaat. Bijzonder leuk deze Nederlanders.

Over naar DE reden waarom ik persoonlijk dus naar hier was afgezakt. Sodom brengt net als hun 'broeders' Kreator en Destruction puur old school Thrash Metal vanuit het hart. Het enige verschil met de twee andere is dat er bij Sodom ook duidelijke Black Metal invloeden te merken zijn in hun sound, dat is helemaal de verdienste van zanger/bassist Tom Angelripper die met zijn diepe grafstem en die typische snijdende gitaar partijen de meeste aandacht naar zich toe trekt. Ook Sodom straalt spelplezier uit en dat werkt als een rode lap op het publiek die prompt in de ene mosh pit naar de andere verzeilt geraakt. Hoewel mijn persoonlijke voorkeur wat de big three betreft nog steeds uit gaat naar Destruction, was dit concert een heel aangename verrassing. Een uur lang werden we stevig dooreen geschud met een setlist om duimen en vingers bij af te likken. De snijdende gitaar solo's en diepe grunts gingen door merg en been en zorgden voor een typisch thrash metal sfeertje met een donker kantje aan. Sodom kwam , zag en overwon.

Daarmee zat deze eerste uiterst geslaagde avond van Puntpop 2012 ondanks het wederom barslechte weer er op. Vandaag (zaterdag) kijken we vooral uit naar Heideroosjes, School is Cool, Channel Zero en Taake, Artillery en Unleashed op de Vendettastage. Lees ook hiervan het verslag morgen!

Contact