Fonnefeesten : Fonne rockconcours

Erik Vandamme    6 augustus 2012

De eerste zondag van de Fonnefeesten is het een beetje een traditie geworden. Rond de middag is er een Harley Davidson Treffen, op zich al een attractie die vele motoren op de Oude Vismijn , vooral bij vertrek en aankomst een streling voor oog en oor . Ook wederkerend elk jaar is het Fonne Rockconcours, jonge of minder jonge bands die  strijden om als prijs dinsdag de Fonnefeesten te mogen openen, met als andere acts Circle J en 50 foot combo. Het verslag.

De eerste band Suitcase Money brachten een vrij strakke set met een psychedelische knipoog als het ware.  Puur instrumentaal bekeken heeft deze band zeker potentieel, alleen lag het allemaal een beetje in dezelfde lijn en was er weinig interactie naar het publiek toe, zodat het aan de meeste aanwezigen wat voorbij ging, en dat kan op zo een wedstrijd de bedoeling niet zijn. Uiteraard hebben ze een goede muzikale bagage om er te komen, nog wat werken aan die 'podium act' en een klein streepje show toevoegen en het komt wel goed. Muziek ok, aankleding kon beter. 3/5

Veel overtuigender klonk Jacket met hun in pure onversneden punk rock en punk pop gesnoeide songs kregen ze alvast te aanwezigen van de stoelen om een dansje te placeren om het zo te zeggen. Niet alleen qua sound en aankleding staken ze net iets meer boven de anderen uit, de interacties naar het publiek waren  voldoende om de aanwezigen te bekoren en hopelijk ook de jury. Wat ons betrof, de beste act van de 6 vooral door de manier waarop ze hun songs brachten, punk rock zoals het hoort! 5/5

Met Trafic Jam krijgen we een band te horen/zien die een duidelijk wat meer metal gerichte sound brengen, dat was ook te zien aan het duo metalheads dat voor het podium over ging tot een mini-mosh pit. Puur muzikaal zat het allemaal vrij strak in elkaar en de ervaring in het bespelen van hun instrumenten straalde er duidelijk af. En toch oversteeg het geheel niet altijd het gemiddelde, ook al kregen ze een deel van het publiek wel mee. Eentje om in het oog te houden deze Trafic Jam voor wie houd van puur onversneden metal met zelfs een klein streepje industrial. Goed , maar net niet voldoende om super te zijn. 3/5

Blijkbaar hadden Sinners de meeste fans , of toch bijna, mee want plots stond er zelfs vrij veel volk voor het podium. De zanger, met blauwe hanenkam, sprak alvast tot de verbeelding en heeft een stem als een klok. Neem daarbij de puur onversneden Punk sound en je krijgt een concertje zoals er meer zouden mogen zijn. Een meer dan overtuigende set brachten ze naar voor die niet zou misstaan op eender wel punk/hardcore feestje, Groezrock bvb? 5/5

Met Mud Cookies kregen we een puur muzikaal hoogstaand concert voorgeschoteld. Vooral technisch gezien dan. Hun genre wordt omschreven als  Amerikaanse Roots ((onder andere Delta-Blues, Rockabilly, Rock 'n Roll, Surfrock, bluegrass,..)  en ja zelfs een streepje Johnny Cash passeerde de revue.  Met een opzwepende gitaar en een streepje drum/contrabas mag deze Mud Cookies als een instrumentale hoogvlieger genoemd worden op dit concours, of toch min of meer. Want ook hier lag het soms iets teveel op dezelfde lijn om de hele tijd te bekoren. Maar ondanks dit, een fijn concertje dat naar meer smaakt. 4/5

Voor een potje puur onversneden rock-'n-roll moesten we bij de afsluiter van dit concours zijn.  The Gang Bank kregen alvast een deel van het publiek van de stoelen, ze wisten ook heel goed hoe de mensen te entertainen en tot bewegen aanzetten en slaagden daar in grote mate ook wel in. Maar toch klonk het ook een beetje chaotisch, op zich geen probleem, maar daardoor ging het geluid soms wat verloren in de massa, jammer want het klonk alvast lekker strak en puur 'old school' om het zo te zeggen.  Ook dit optreden  kan worden bestempeld als veelbelovend maar net niet genoeg om te schitteren.. maar zoals reeds aangegeven, ze hebben potentieel! 3,5 /5

De uiteindelijke uitslag

1. Jacket

3. Sinners